سلامت
رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت از ثبات در میزان شیوع بیماریهای تنفسی در هفته پایانی شهریور خبر داد و اعلام کرد: ۱۱.۳ درصد از مراجعات سرپایی علائم شبهآنفلوآنزا داشتهاند و کووید-۱۹ و راینو ویروس همچنان بیشترین سهم را در میان عوامل بیماریزا دارند.
به گزارش صبح ساحل، قباد مرادی رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی برنا، درباره وضعیت شیوع بیماری های تنفسی در کشور اظهار کرد: وضعیت بیماران دارای عفونتهای تنفسی سرپایی و بستری در هفته پایانی شهریور ماه نسبت به هفته سوم آخرین ماه فصل تابستان تغییر چندانی نکرده است. یافته های نظام دیده بانی و دیده وری وزارت بهداشت بیانگر این است ۱۱.۳ درصد از مراجعان سرپایی به پزشکان و مراکز درمانی، علائم شبه آنفلوآنزا و عفونت های تنفسی دارند و همچنین ۸.۷ درصد از افراد بستری نیز علائم عفونت های تنفسی شدیدتر را تجربه کردهاند.
وی ادامه داد: نتایج بررسی پایگاه های دیده وری تست تنفسی از مرجعهکنندگان دارای علائم عفونت تنفسی شدید و سرپایی به مراکز درمانی بیانگر این است که ۰.۹ درصد از این افراد به آنفلوآنزا و ۸.۹ درصد نیز به کووید-۱۹ مبتلا هستند. بر اساس آخرین گزارش نظام مراقبت آزمایشگاهی آنفلوآنزا نشان می دهد که میزان فعالیت ویروس آنفلوآنزا در هفته پایانی شهریور ماه پایین است. بیشترین عوامل عفونت های تنفسی در گردش در هفته های اخیر کووید-۱۹ و سپس راینوویروس یا عامل سرما خوردگی است.
رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت بیان کرد: مهمترین اقدامات برای پیشگیری از ابتلا به عفونت های تنفسی رعایت اداب بهداشتی پیشگیری از عفونت های تنفسی مانند شست و شوی منظم دست ها، احتیاط در برخورد با فرد دارای عفونت های تنفسی، استفاده از ماسک در هنگام شیوع پیک عفونت های تنفسی است.
مرادی افزود: اگر با جزئیات بیشتری بخواهیم عنوان کنیم. چون در پاییز و زمستان، شیوع عفونتهای تنفسی مثل سرماخوردگی، آنفلوآنزا و اخیراً کووید بیشتر میشود. برای دانشآموزان، هم پیشگیری فردی و هم مراقبت محیط مدرسه اهمیت دارد. شستوشوی مرتب دستها با آب و صابون (حداقل ۲۰ ثانیه)، بهویژه بعد از سرفه، عطسه و قبل از غذا خوردن در پیشگیری از نظر رعایت بهداشت فردی مهم است. پرهیز از تماس دست با چشم، بینی و دهان توصیه می شود، چون ویروسها از این راه وارد میشوند. رفتارهای تنفسی سالم مانند پوشاندن دهان و بینی هنگام سرفه یا عطسه با دستمال کاغذی و دفع بهداشتی ان بویژه در افراد علامت دار به پیشگیری از انتقال دیگران کمک کننده است. دور انداختن دستمال استفاده شده و شستوشوی دستها بلافاصله بعد از استفاده به خصوص در افراد علامت دار برای جلوگیری از ابتلای سایرین مهم است.
رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت عنوان کرد: اجتناب از تجمع بیش از حد و رعایت فاصله در زمان شیوع پیک های عفونت های تنفسی و تهویه مناسب کلاس ها و رعایت بهداشت کلاس ها پیشگیرانه است. تقویت سیستم ایمنی با خواب و تغذیه مناسب می تواند پیشگیرانه باشد. تزریق واکسن آنفلوآنزا برای دانشآموزان با بیماری زمینهای یا سیستم ایمنی ضعیف از توصیه های مهم است. در خصوص حضور در مدرسه هنگام بیماری توصیه می شود که اگر دانش آموز تب، سرفه شدید یا علائم بیماری دارد، بهتر است در خانه استراحت کند تا هم زودتر بهبود یابد و هم جلوی انتقال به دیگران گرفته شود.
تبلیغات متنی
جدیدترین اخبار
آمادگی فرودگاهها برای میزبانی از مسافران و مهمانان در ایام تشییع رهبر شهید
بیانیه وزارت امور خارجه درباره نقض آشکار یادداشت تفاهم خاتمه جنگ توسط آمریکا
آخرین فرصت بهرهمندی از معافیت سربازی مشمولان سه فرزندی و بیشتر تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۵
پیام تیم ایران از رختکن سیاتل به دنیای فوتبال
صحن علنی مجلس هفته پس از تشییع پیکر رهبر شهید انقلاب برگزار میشود
بانک مرکزی: سود بانکی 40 درصدی صحت ندارد
چرا واریزی برخی بازنشستگان کمتر از مبلغ خالص پرداختی فیش خرداد است؟
زلزله ونزوئلا؛ چهار درس برای ساختمانهای ایران
پیشبینی ورود نزدیک به 2 میلیون خودرو به تهران در روز مراسم تشییع رهبر شهید
پاسخ به یک پرسش مردمی؛ چرا سهمیه کارت سوخت چند لیتر کمتر ثبت میشود؟
بیانیه وزارت خارجه درباره نقض آشکار یادداشت تفاهم خاتمه جنگ توسط آمریکا
آبونمان ماهانه تلفن ثابت ۴۵درصد افزایش یافت
پیشبینی حضور ۱۸ تا ۳۵ میلیون نفر در مراسم تشییع رهبر شهید
ناپایداری جوی در خلیج فارس
مرکز آمار ایران نرخ تورم خرداد ماه را اعلام کرد