اجتماعی
آموزش و پرورش نقش کلیدی در شکلگیری نسلهای آینده دارد و از آنجایی که مدرسه نهتنها محل آموزش رسمی، بلکه یکی از مهمترین فضاهای رشد فکری، اجتماعی و روانی دانشآموزان است،محیط فیزیکی مدرسه میتواند تأثیر مستقیمی بر کیفیت یادگیری، میزان تمرکز، انگیزه و حتی سلامت روانی کودکان و نوجوانان داشته باشد. عواملی مانند نور طبیعی، رنگ دیوارها، تهویه، دمای هوا، مبلمان مناسب و سطح سروصدا هر یک به تنهایی و در کنار یکدیگر نقش مهمی در ایجاد یا کاهش بازدهی یادگیری دارند.
نخستین عامل قابل توجه نور است. نور طبیعی تأثیر مثبتی بر عملکرد ذهنی و خلقوخوی دانشآموزان دارد. کلاسهایی که پنجرههای بزرگ دارند و نور کافی وارد آنها میشود، معمولاً بازدهی بالاتری نسبت به کلاسهای تاریک و بسته دارند. نور مصنوعی نامناسب، بهخصوص نورهای مهتابی شدید یا زرد کدر، میتواند موجب خستگی چشم، کاهش تمرکز و حتی سردرد در دانشآموزان شود. عامل دوم، رنگها هستند. رنگها در روانشناسی محیط، تأثیر عمیقی بر احساسات و رفتار انسانها دارند. برای مثال، رنگهای ملایم مثل آبی روشن یا سبز کمرنگ میتوانند حس آرامش و تمرکز را در کلاس درس افزایش دهند. در مقابل، رنگهای تند و تحریککننده مثل قرمز یا نارنجی تیره اگر بیش از حد استفاده شوند، میتوانند موجب اضطراب یا بیقراری در کودکان شوند. استفادهی هوشمندانه از رنگ در دیوارها، میزها و حتی ابزارهای آموزشی، یک روش ساده اما مؤثر برای بهبود فضای آموزشی است. از دیگر عومل مهم می توان به تهویه و دمای هوا اشاره کرد. کلاسهای گرم و بدون گردش هوای مناسب باعث خوابآلودگی، خستگی ذهنی و کاهش بهرهوری میشوند. در مقابل، کلاسهای خیلی سرد هم میتوانند مانع تمرکز دانشآموزان شوند. هوای تازه و پاک در کلاس درس باعث میشود مغز بهتر کار کند و دانشآموزان هوشیارتر باقی بمانند. علاوه بر این عوامل، میز و صندلیهای مناسب، فضای کافی برای حرکت و نظم کلی کلاس هم در یادگیری نقش دارند. کودکانی که مجبورند ساعتها روی صندلیهای ناراحت یا با ارتفاع نامناسب بنشینند، دچار مشکلات جسمی و کاهش تمرکز میشوند. همچنین، وجود فضای سبز در محیط مدرسه، حیاطهای رنگی و زیبا و کلاسهایی با تزئینات خلاقانه، میتواند احساس تعلق دانشآموزان به مدرسه را افزایش داده و انگیزه یادگیری را در آنها تقویت کند. متأسفانه در بسیاری از مدارس، بهویژه مدارس دولتی، به فضای فیزیکی به عنوان یک عامل کلیدی در آموزش توجه کافی نمیشود. بودجههای محدود، ساختمانهای قدیمی و نبود برنامهریزی برای بهینهسازی محیط آموزشی، موجب شده تا این بُعد مهم از کیفیت آموزش نادیده گرفته شود.بنابراین می توان گفت یادگیری فقط به محتوای درسی و روش تدریس محدود نمیشود. محیطی که در آن یادگیری اتفاق میافتد، میتواند آن را تقویت یا تضعیف کند.
روزنامه صبح ساحل
جدیدترین اخبار
برقرسانی در 3 جزیره هرمزگان پایدار میشود
قوز بینی، ترند تازه زیبایی ۲۰۲۶ شد!
۲ هزار میلیارد تومان برای آبرسانی شرق هرمزگان پیش بینی شده است
آمریکا گرینکارت مهاجران 19 کشور را بازبینی میکند + اسامی کشورها
احتمال اصلاح نرخ سوم بنزین برای خودروهای داخلی نوشماره
اجرای برنامه شیر مدارس تغییر میکند؟/ افزایش قیمت لبنیات و عدم ارائه شیر با قیمت توافق شده
تاکید کمیسیون انرژی مجلس بر نقش حیاتی پالایشگاه بندرعباس و بررسی چالشهای صنعت پالایشی
چرا مردان با یک سرما خوردگی زمین گیر میشوند؟
شکایت باشگاه پرسپولیس از استقلال به سازمان لیگ و AFC
جدیدترین جزئیات از تیراندازی در نزدیکی کاخ سفید
قیمت بنزین ابتدا از خودروهای دولتی افزایش مییابد
هشدار سازمان غذا و دارو نسبت به خروج غیرقانونی دارو از کشور
سارق حرفه ای با ۶ فقره سرقت در بندرعباس دستگیر شد
شیوه نامه کنترل بیماری های حاد تنفسی در مدارس ابلاغ شد
در جنگ 12 روزه برنامهریزی 20 ساله دشمن شکست خورد