06

آذر

1404


فرهنگی و هنری

25 شهریور 1404 11:16 0 کامنت

خانم دَلُوِی؛ روایتی از یک روز و یک قرن

رمان خانم دلوی شاید بیش از هر اثر دیگری نام ویرجینیا وولف را در تاریخ ادبیات جاودانه کرده باشد. داستان در لندن پس از جنگ جهانی اول می‌گذرد و تنها یک روز از زندگی کلاریسا دالووی را روایت می‌کند. زنی میانسال که قصد دارد همان شب مهمانی بزرگی برپا کند. طرح داستان ساده به نظر می‌رسد، اما در دل همین سادگی، وولف جهان پیچیده‌ای از تجربه‌های ذهنی، خاطرات و دغدغه‌های وجودی را بازمی‌نمایاند. تکنیک جریان سیال ذهن در این رمان به اوج خود می‌رسد. وولف ذهن کلاریسا و شخصیت‌های پیرامونش را به شکلی پیاپی و در هم ‌تنیده به تصویر می‌کشد. گذشته و حال، خیال و واقعیت، بدون مرز مشخص در هم جریان می‌یابند و خواننده را وارد جهان ذهنی شخصیت‌ها می‌کنند. کلاریسا به ظاهر مشغول خرید گل یا تدارک مهمانی است، اما ذهن او پر است از تاملاتی درباره مرگ، عشق‌های گذشته و معنای زندگی. شخصیت سپتیموس، سرباز جنگ ‌زده‌ای که دچار اختلال روانی است، در مقابل کلاریسا قرار می‌گیرد. سپتیموس نمی‌تواند با خاطرات جنگ کنار بیاید و نهایتا دست به خودکشی می‌زند. این دو خط روایی، یعنی زندگی اجتماعی کلاریسا و رنج درونی سپتیموس، در پایان کتاب به هم گره می‌خورند. مهمانی کلاریسا که قرار بود نمایش شکوه اجتماعی باشد، در سایه‌ی مرگ سپتیموس به پرسشی درباره مرز میان زندگی و مرگ بدل می‌شود. خانم دلوی تصویری است از انسان مدرن که در میان پوچی و اضطراب‌های قرن بیستم به دنبال معناست. در عین حال، این رمان نقدی ظریف بر طبقه اشرافی، روابط جنسیتی و فاصله میان زنان و مردان در جامعه بریتانیاست. وولف در قالب یک روز عادی، تجربه‌ی یک قرن پرآشوب را فشرده کرده و نشان داده است که تاریخ بزرگ را می‌توان در لحظه‌های کوچک زندگی یافت.

به سوی فانوس دریایی؛ خاطره، هنر و گذر زمان

اگر خانم دلوی تصویرگر لحظه‌های زودگذر زندگی است، به سوی فانوس دریایی شاهکار وولف در بازنمایی پیوند میان خاطره، خانواده و زمان به شمار می‌رود. داستان در سه بخش روایت می‌شود و مرکزیت آن خانواده رمزی است که تعطیلات تابستانی خود را در جزیره اسکای در اسکاتلند می‌گذرانند. فانوس دریایی در دوردست نماد مقصدی است که کودکان خانواده آرزو دارند به آن برسند، اما طوفان‌ها و گذر زمان آن را به سفری به تعویق‌افتاده بدل می‌کنند. شخصیت خانم رمزی، مادر خانواده، تجسم مهربانی، زیبایی و مرکزیت عاطفی خانواده است. او می‌کوشد اعضای خانواده و مهمانان را گرد هم آورد، اما در نهایت، مرگ او در بخش دوم کتاب شکافی بزرگ در خانواده و روایت ایجاد می‌کند. بخش دوم، که تنها چند صفحه دارد و عنوان «زمان می‌گذرد» بر خود دارد، یکی از درخشان‌ترین نمونه‌های مدرنیستی در ادبیات است. در این بخش، سال‌ها در سکوت ویرانگر خانه و در پس‌زمینه جنگ جهانی اول میگذرند. انسان‌ها می‌میرند یا دگرگون می‌شوند و تنها طبیعت و گذر زمان باقی می‌ماند .بخش سوم، بازگشت خانواده رمزی به خانه و سفر نهایی به فانوس دریایی است. این سفر نه صرفا یک حرکت فیزیکی، بلکه تحقق نمادین آرزوی کودکی و تاملی درباره معنای هنر و زندگی است. در این میان، شخصیت لیلی بریسکو، نقاش جوان، نقشی کلیدی دارد. او در تلاش برای تکمیل نقاشی خود، پرسش وولفی درباره جایگاه هنر و امکان ثبت حقیقت در برابر زمان را مطرح می‌ کند. به سوی فانوس دریایی کتابی است درباره شکست و امید، مرگ و استمرار، و تلاشی برای یافتن معنا در جهانی گذرا. سبک شاعرانه و موسیقایی وولف در این رمان به اوج خود می‌رسد و همین ویژگی آن را به اثری جاودان در تاریخ ادبیات بدل کرده است.

اتاقی از آن خود؛ مانیفست زنان نویسنده

برخلاف دو اثر پیشین که رمان بودند، اتاقی از آن خود یک جستار بلند و پرشور است که بر پایه دو سخنرانی وولف در سال ۱۹۲۸ در دانشگاه‌های زنان شکل گرفت. این کتاب به‌سرعت به یکی از متون بنیادین جنبش فمینیستی بدل شد و هنوز هم از مهمترین منابع در بحث ادبیات و جنسیت به شمار می‌رود. ایده‌ی مرکزی وولف ساده اما رادیکال است: «زن، برای نوشتن به پول و اتاقی از آن خود نیاز دارد.» این گزاره نشان می‌دهد که چرا زنان در طول تاریخ کمتر فرصت خلق ادبی داشته‌اند. فقر اقتصادی، محرومیت آموزشی و نبود فضای شخصی، زنان را از امکان نویسندگی محروم کرده بود.

وولف با نگاهی تاریخی نشان می‌دهد که حتی اگر زنانی نابغه در قرون گذشته وجود داشتند، به دلیل شرایط اجتماعی هرگز نتوانستند صدای خود را ثبت کنند. او در بخشی مشهور، خواهر خیالی شکسپیر را تصور می‌کند، زنی با همان استعداد برادرش، اما محکوم به خاموشی به دلیل محدودیت‌های جنسیتی. این تصویر نمادین، قدرت استدلال وولف را دوچندان می‌کند. اتاقی از آن خود نه ‌تنها نقدی به گذشته است، بلکه فراخوانی برای آینده نیز هست: زنان باید منابع مالی، استقلال فکری و فضایی شخصی داشته باشند تا بتوانند بنویسند و میراث ادبی خود را بسازند. سبک نوشتاری این کتاب میان جستار، داستان و طنز در حرکت است. وولف با زبانی شاعرانه و در عین حال منطقی، مخاطب را به سفری فکری می‌برد. همین ویژگی باعث می‌شود اتاقی از آن خود هنوز خواندنی و الهام‌بخش باشد. این کتاب نشان می‌دهد که وولف صرفا یک نویسنده‌ی تجربی در حوزه رمان نبود، بلکه متفکری اجتماعی بود که با شجاعت، مسائل جنسیت، قدرت و فرهنگ را به پرسش کشید.

سه کتابی که بررسی شد، هر یک وجهی از جهان فکری و هنری ویرجینیا وولف را نشان می‌دهند. خانم دلوی تجربه‌ی زیسته انسان مدرن را در یک روز عادی به نمایش می‌گذارد و از دل آن به پرسش‌های بزرگ هستی می‌رسد. به سوی فانوس دریایی با ساختاری شاعرانه، گذر زمان و جستجوی معنا را در بستر خانواده و هنر بازنمایی می‌کند و اتاقی از آن خود به‌عنوان متنی نظری، بنیان فکری تازه‌ای برای زنان نویسنده می‌گذارد.

در نهایت، وولف را می‌توان نویسنده‌ای دانست که هم روایت ادبیات را دگرگون کرد و هم چشم‌انداز اجتماعی و جنسیتی آن را تغییر داد. او با نگاهی ژرف به روان انسان و با زبانی نو، پلی میان فردیت و تاریخ زد. همین ویژگی است که آثارش را همچنان زنده، الهام‌بخش و ضروری برای خواندن در دنیای امروز نگه می‌دارد.

دیدگاه ها (0)
img
خـبر فوری:

همه نمایندگان سیم‌کارت سفید دارند!