اجتماعی
چینیها با عروسک لبوبو و انیمیشن «نژا۲» توانستهاند میلیاردها دلار فروش جهانی بهدست آورند و بازارهای سنتی آمریکا را به چالش بکشند. این موفقیت نه تنها یک دستاورد تجاری، بلکه نشانهای از تغییر هژمونی فرهنگی و قدرت نرم چین در جهان است.
به گزارش صبح ساحل، لبوبو، عروسکی با ظاهر عجیب و دندانهای کج، و «نژا۲»، انیمیشنی بر پایه اساطیر چینی، تاکنون مجموعاً بیش از ۴ میلیارد دلار فروش داشتهاند، رقمی که ۸.۶ برابر بودجه دو سال اخیر فرهنگ و هنر ایران است.
محبوبیت این محصولات نه به زیبایی کلاسیک بلکه به «کیوت بودن» و جذابیت ناشی از نقصها و ویژگیهای منحصر به فردشان بستگی دارد.
پاپمارت، سازنده لبوبو، با تبلیغات گسترده و همکاری با سلبریتیها و گروههای کیپاپ، فروش خود را در آمریکا و جهان به شکل چشمگیری افزایش داده است. «نژا۲» نیز با بهرهگیری از فرهنگ و اساطیر بومی چین و کیفیت بالای تولید، بازارهای آسیای شرقی و غرب را فتح کرده و حتی به نماد میهنپرستی تبدیل شده است.
این موفقیتها نشان میدهد که چین با اتکا به محصولات فرهنگی و استراتژی قدرت نرم، نه تنها بازار سرگرمی را قبضه میکند بلکه توانسته هژمونی فرهنگی آمریکا را به چالش بکشد و معیارهای جهانی زیبایی و ذائقه مخاطبان را بازتعریف کند.
جدیدترین اخبار
آغاز عرضه ۶ مدل خودروی وارداتی از شنبه
سکه امامی به ۱۱۹ میلیون تومان رسید
رهبر انقلاب تا دقایقی دیگر با مردم ایران سخن میگویند
آغاز ثبتنام قطعی حج 1405 از 15 آذر
مطابق ماده 10 قانون، ثبت ادعاهای ملکی در سامانه الزامی شد
وضعیت آلودگی هوا دیگر نیاز به اندازهگیری و محاسبه ندارد
تورم سالانه آبان 1404 به 40.4 درصد رسید
پرداخت پول در بنگاه ممنوع شد
"عارفه حسین زاده" مدال طلای شطرنج کسب کرد
رشد خیرهکننده سودآوری شرکت پالایش نفت بندرعباس در ۶ ماهه ۱۴۰۴/ عبور سود خالص از کل سود سال گذشته
ایران، مدعی اصلی گروه در انتخابی جام جهانی بسکتبال
افزایش 12 درصدی صادرات غیرنفتی بحرین در سه ماهه سوم سال جاری به ارزش 2.8 میلیارد دلار
انرژی در نهاد انقلاب هوش مصنوعی قرار دارد
افزایش کشته شدگان آتشسوزی هنگکنگ به ۵۵ نفر
اعلام زمان ثبتنام دو کنکور مهم سال ۱۴۰۵/دفترچه آزمون فرهنگیان اواخر آذر منتشر میشود