07

آذر

1404


اقتصادی

14 مرداد 1404 09:30 0 کامنت

نقطه طلایی تجارت دریایی ایران

بعد از بندر شهید رجایی، حوضچه و پس‌کرانه بندر سیریک از نظر وسعت بزرگتر و ظرفیت توسعه بیشتری نسبت به سایر بنادر استان دارد. این ویژگی فیزیکی، فرصت کم‌نظیری برای ایجاد یک بندر تجاری-صنعتی در شرق هرمزگان فراهم کرده است. از نظر موقعیت جغرافیایی نیز فاصله دریایی بندر سیریک تا بنادر اصلی کشورهای عمان و امارات متحده عربی، کمتر از فاصله‌ی بندر شهید رجایی تا همین مقاصد است.

تقریبا فاصله بندر سیریک تا بندر صحار (عمان) حدود ۱۳۰ مایل دریایی است، در حالی که همین فاصله از بندر شهید رجایی بیش از ۱۷۰ مایل دریایی برآورد می‌شود. همچنین فاصله سیریک تا بندر فجیره (امارات) کوتاه‌تر از مسیر رجایی تا همین بندر است.

این بندر چندمنظوره با قرارگیری در موقعیت ویژه و فاصله کوتاه به بنادر کشورهای عمان و امارات ظرفیت قابل توجهی در پذیرش کالاهای وارداتی و همچنین صادرات به این کشورها را دارد. به استناد این داده‌ها توسعه بندر سیریک، نه‌تنها از نظر اقتصادی، بلکه از منظر صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌های حمل‌ونقل بین‌المللی نیز دارای مزیت رقابتی است.

ضرورت استقرار پلیس گذرنامه

مهم‌ترین مانع پیش‌روی این بندر، نبود زیرساخت‌های اداری، اجرایی و مدیریتی است. در حال حاضر بندر سیریک فاقد ساختارهای اساسی مانند اداره کل بنادر و دریانوردی مستقل، نمایندگی گمرک جمهوری اسلامی ایران، دفاتر لجستیکی و حمل‌ونقل دریایی و سازمان‌های پشتیبان صادرات و واردات است. برخلاف غرب هرمزگان؛ اداره کل بنادر و دریانوردی شرق، با بنادر و دریانوردی شهید باهنر واقع در مرکز استان ادغام است؛ ادغامی که مزیت تمرکز بر توسعه را از بندرسیریک سلب و این خلأ مدیریتی، پیشرفت فیزیکی بندر را نیز کند کرده و محدودیتی در مسیر خلق فرصت‌های سرمایه‌گذاری شده است. در چنین شرایطی، توسعه اداری بندر سیریک باید به‌عنوان یک اولویت در دستور کار استانداری هرمزگان و سازمان بنادر و دریانوردی کشور قرار گیرد.

یک فعال اقتصادی در گفتگو با صبح ساحل پیرامون این مهم گفت:«حضور اداره کل بنادر غرب و گمرکات غرب در شهرستان بندرلنگه سبب شده با حضور نیروی انسانی، برنامه ریزی دقیق‌تری برای توسعه این بندر اتفاق بیفتد و اعتباراتی که برای رونق اسکله به صورت مستقیم از سازمان بنادر دریافت می‌کنند، بیشتر باشد».

وی با بیان اینکه سازمان بنادر در سال‌های اخیر سرمایه گذاری خوبی روی بندرسیریک انجام داده است، افزود: «اما چون حضور اداره کل بنادر شرق در بندر باهنر بندرعباس است، اولویت‌بندی مسئولان تاکنون بندر شهید حقانی و باهنر بوده تا سیریک و جاسک. نیاز است گمرکات، بنادر و به‌خصوص پلیس گذرنامه در خود سیریک حضور یابند تا کسانی که سرمایه‌گذار یا بازرگان هستند برای مهر گذرنامه به مرکز استان نروند». این فعال اقتصادی اضافه کرد:«به عنوان یک بازرگان در حوزه واردات و صادرات با کشورهای حوزه خلیج فارس، طبیعتا به دنبال راه‌هایی هستم که هزینه‌ حمل و نقل، زمان ترخیص و فرآیندهای گمرکی کمتر باشد چون بندرسیریک فاصله دریایی‌ا‌ش به بنادر کشورهای حوزه خلیج فارس کمتر است زمان رسیدن کالا و ریسک مسیر دریایی هم کمتر است اما زیرساخت اداری این بندر ناقص بوده لذا مجبوریم بنادر دیگر را انتخاب کنیم». کارشناسان معتقدند با استقرار زیرساخت‌های اداری و شروع فاز عملیاتی توسعه بندر سیریک، می‌توان در کمتر از ۵ سال، این بندر را به یکی از گلوگاه‌های تجارت منطقه‌ای با عمان و امارات تبدیل کرد. این موضوع در سیاست‌های کلان توسعه سواحل مکران و تقویت امنیت دریایی شرق تنگه هرمز نیز کاملاً هم‌راستا خواهد بود.

روزنامه صبح ساحل

دیدگاه ها (0)
img
خـبر فوری:

فعالیت مدارس و دانشگاه‌های هرمزگان در روزهای ۶، ۸ و ۹ آذرماه غیر حضوری شد