31

مرداد

1404


اجتماعی

11 مرداد 1404 09:40 0 کامنت

ارتقای بشاگرد به شهرستان، با هدف ارتقای سطح خدمات‌رسانی و تحقق توسعه متوازن در یکی از مناطق کمتر برخوردار استان هرمزگان انجام شد. با این حال، فقدان زیرساخت‌های اجرایی متناسب با این تغییر، موجب شده است اهداف اولیه این ارتقا محقق نشده و مردم همچنان با مشکلات متعدد در حوزه خدمات عمومی، تردد اداری و سرمایه‌گذاری مواجه باشند.رئیس شورای اسلامی شهرستان بشاگرد، با اشاره به وضعیت نهادهای خدمات‌رسان و اجرایی در این شهرستان گفت:«با گذشت حدود بیست سال از ارتقای بشاگرد، هنوز بسیاری از دستگاه‌های اجرایی به مرکز شهرستان منتقل نشده‌اند. مردم ناگزیرند برای امور اداری روزمره، مسافت‌های طولانی تا شهرستان‌های میناب یا جاسک را طی کنند، که این امر علاوه بر افزایش هزینه‌های مالی و زمانی، با خطرات جدی جاده‌ای همراه است.»

وضعیت نامطلوب اداره ثبت اسناد و املاک

وی با اشاره به وضعیت اداره ثبت اسناد و املاک افزود:«در آزمون‌های استخدامی، نیروی انسانی به نام بشاگرد جذب شده است، اما این نیروها در حال حاضر در شهرستان جاسک مشغول به فعالیت هستند، نه در محل مورد نیاز. این موضوع یکی از مصادیق تضییع حقوق مردم منطقه در حوزه خدمات عمومی است.»

عدم استقرار کامل ادارات کلیدی

به گفته رئیس شورای اسلامی بشاگرد، در حال حاضر بخش عمده‌ای از ادارات مهم نظیر اداره کار، اداره ورزش و جوانان، اداره راه و شهرسازی، اداره آب منطقه‌ای، اداره اوقاف و امور خیریه، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و شعبه بیمه تأمین اجتماعی هنوز در بشاگرد حضور کامل ندارند و یا به‌صورت محدود، غیرمستقر و فاقد ساختار اجرایی مشخص فعالیت می‌کنند.

نیروی انسانی ناکافی و پاره‌وقت

امینی اظهار داشت: در برخی موارد، تنها یک کارشناس فاقد اختیار به‌صورت موقت در شهرستان حضور دارد که عملاً امکان پاسخگویی مؤثر به مطالبات مردم را ندارد. در برخی دیگر، نیروها صرفاً به‌صورت پاره‌وقت، یک یا دو روز در هفته از شهرستان‌های مجاور اعزام می‌شوند، که این نیز با هدف خدمات‌رسانی پایدار و شایسته مغایرت دارد.

انتقال ناقص ادارات از مرکز سابق بخش

وی همچنین به موضوع عدم انتقال کامل برخی از ادارات از مرکز سابق بخش (گوهران) به مرکز فعلی شهرستان اشاره کرد و گفت: اداراتی مانند منابع طبیعی، دامپزشکی و جمعیت هلال احمر همچنان در گوهران مستقر هستند و این مسئله علاوه بر ایجاد سردرگمی، روند امور اجرایی و اداری مردم را با اختلال مواجه کرده است.

بی‌نتیجه بودن پیگیری‌ها

دکتر امینی با تأکید بر پیگیری‌های مستمر شورای اسلامی شهرستان، خاطرنشان کرد:«مکاتبات متعددی با استانداری، وزارتخانه‌های ذی‌ربط و نهادهای نظارتی انجام شده است، اما متأسفانه پاسخ‌هایی که تاکنون دریافت شده، عمدتاً شامل وعده‌های غیرعملیاتی بوده‌اند. در برخی موارد نیز استناد به شاخص‌های جمعیتی برای توجیه عدم استقرار ادارات، مورد استناد قرار گرفته که فاقد وجاهت منطقی و اجرایی است.»وی افزود: عدم حضور نهادهای خدمات‌رسان، نه‌تنها موجب نارضایتی عمومی شده، بلکه روند مهاجرت معکوس، افت سرمایه‌گذاری، و کاهش شاخص‌های توسعه انسانی را نیز در پی داشته است.

فقدان جدول زمان‌بندی برای حل بحران

به گفته رئیس شورای اسلامی شهرستان بشاگرد، این روند ادامه‌دار بوده و تا کنون هیچ جدول زمان‌بندی رسمی برای استقرار نهادهای غیرفعال یا نیمه‌فعال در شهرستان ارائه نشده است. این در حالی است که طبق سیاست‌های کلان کشور، تمرکززدایی و توزیع متوازن خدمات یکی از اصول اساسی در عدالت منطقه‌ای به‌شمار می‌رود.امینی در پایان تأکید کرد:«توسعه پایدار در گرو حضور فعال و مؤثر ادارات و نهادهای اجرایی در سطح شهرستان است. محرومیت جاری در بشاگرد، ناشی از بی‌توجهی مستمر به مطالبات مردم است. لازم است مسئولان استانی و ملی، با درک صحیح از شرایط منطقه، نسبت به استقرار کامل ادارات و پاسخگویی به نیازهای قانونی و انسانی مردم اقدام فوری و قاطع اتخاذ کنند.»

لزوم توجه ویژه مسئولان برای رفع محرومیت ساختاری بشاگرد

در شرایطی که توسعه متوازن و عدالت‌محور از اهداف کلیدی برنامه‌های ملی و منطقه‌ای عنوان می‌شود، استمرار این سطح از کم‌توجهی به شهرستان بشاگرد نه‌تنها با روح سیاست‌های عدالت‌محور مغایرت دارد، بلکه موجب تعمیق شکاف خدماتی و نارضایتی عمومی خواهد شد.انتظار می‌رود مسئولان استانی و کشوری با عزمی جدی‌تر و برنامه‌ای دقیق‌تر، در راستای استقرار کامل ادارات و نهادهای خدمات‌رسان در این منطقه گام بردارند و زمینه تحقق واقعی توسعه و رضایتمندی مردمی را فراهم سازند.

دیدگاه ها (0)
img
خـبر فوری:

پایان حساب‌های وکالتی در فروش خودرو / حقوقی‌ها هم خریدار شدند