31

مرداد

1404


حوادث

02 مرداد 1404 09:47 0 کامنت

ماجرای «دو دولفین»

عصر سه‌شنبه آخرین روز تیرماه، اتصالی برق در سقف کاذب راهروی نیم‌طبقه بالای یکی از بخش‌های بازار دودلفین درگهان، موجب بروز آتش‌سوزی شد که با حضور سریع نیروهای آتش‌نشانی منطقه آزاد قشم، به‌طور کامل مهار شد. به گفته رئیس آتش‌نشانی و خدمات ایمنی سازمان منطقه آزاد قشم، منشأ حریق از بخش تأسیسات سقف کاذب بوده و خوشبختانه با وجود انتشار دود در برخی نقاط مجاور، این حادثه هیچ‌گونه تلفات جانی و خسارت جدی نداشته است.نجم‌الدین فریدونی، با اشاره به اعزام دو خودروی اطفای حریق، شش آتش‌نشان و دو نیروی فرماندهی، افزود: این حادثه در ساعت ۱۹ و ۲ دقیقه به سامانه ۱۲۵ اطلاع داده شد و در کمتر از ۱۰ دقیقه حریق تحت کنترل درآمد و فعالیت بازار به حالت عادی بازگشت.وی فرسودگی تأسیسات و قطعی‌های مکرر برق را از عوامل زمینه‌ساز حوادث الکتریکال دانست و تأکید کرد: ضروری است که مراکز تجاری، به‌ویژه مجتمع‌هایی بزرگی مانند نور، پیش از آغاز فعالیت، بازبینی کامل تاسیسات و رعایت استانداردهای ایمنی را در اولویت قرار دهند.

صدور بخشنامه‌ برای الزام استفاده از مسئول ایمنی

مدیرکل مدیریت بحران استان هرمزگان، با اشاره به حادثه آتش‌سوزی اخیر در یکی از بخش‌های بازار دودلفین درگهان، گفت:این حادثه به‌دلیل اتصالی برق رخ داد اما خوشبختانه با حضور به‌موقع نیروهای آتش‌نشانی و بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت تجهیزات ایمنی ازجمله کپسول‌های اطفای حریق در محل، مهار شد و هیچ‌گونه تلفات جانی در پی نداشت.

مهرداد حسن‌زاده تأکید کرد: مجتمع‌های بزرگ تجاری باید از نظر فنی، دارای سیستم تاسیسات متمرکز باشند و مسئول فنی و ایمنی مشخصی داشته باشند. حسن زاده ادامه داد: بر همین اساس، بخشنامه‌ای با محوریت مدیریت بحران به بازارها، مراکز تجاری، فرمانداران، شهرداران، اصناف و صنایع و معادن در مناطق آزاد قشم و کیش ابلاغ شده است. به گفته این مقام مسوول، از این پس همه مراکز تجاری، مجتمع‌ها و هتل‌ها ملزم به داشتن مسئول ایمنی مستقر در محل و مدیر فنی هستند. وی افزود: با چنین ساختاری، می‌توان بروز حوادث را به حداقل یا حتی به صفر رساند.

خطر در کمین جاده‌ها

اما آنچه نگاه مدیریت بحران را فراتر از بازارها برده، خطرات مشابه در دیگر نقاط حساس استان از جمله جایگاه‌های سوخت CNG و عبور تانکرهای گاز در جاده‌های شرقی استان است. مدیرکل مدیریت بحران استان هرمزگان در ادامه با اشاره به حادثه اخیر واژگونی تانکر گاز در محور جاسک گفت: این حادثه می‌توانست به فاجعه‌ای تمام‌عیار منجر شود.

وی ادامه داد: بلافاصله با همکاری دستگاه‌های مسئول، تدابیر فوری از جمله ممنوعیت تردد شبانه تانکرها و مشخص‌کردن مسیرهای جایگزین و نقاط استراحت اجرا شد که نتیجه آن، کاهش حوادث به صفر در روزهای بعد بود.

بررسی میدان جایگاه‌ها

حسن‌زاده همچنین از بررسی میدانی جایگاه‌های CNG در شهرستان‌های حاجی‌آباد، بستک و بندرعباس خبر داد و گفت: نواقص فنی گسترده‌ای مشاهده شد و در برخی موارد، جایگاه‌ها تا رفع کامل ایرادات تعطیل شدند.

تا زمان تأمین ایمنی کامل، اجازه فعالیت مجدد داده نخواهد شد. در همین راستا، دوره‌های آموزش ایمنی ویژه اپراتورهای جایگاه‌های سوخت نیز با همکاری اداره کل فنی و حرفه‌ای برگزار شده است. حسن‌زاده تأکید کرد: کسی که کنار نازل سوخت ایستاده، باید آموزش اطفای حریق را دیده باشد. این حداقل انتظار ما برای حفظ جان مردم است.

زنجیره خطر ادامه دارد

بارها گفته‌ایم و نوشته‌ایم که نبود زیرساخت‌های ایمنی، دیر یا زود به فاجعه می‌انجامد و این آخرین حادثه نخواهد بود اگر مسئولیت‌پذیری جای وعده‌های مقطعی را نگیرد. آتش‌سوزی در بازارها، واژگونی تانکرهای گاز و نواقص فنی در جایگاه‌های CNG، همگی نشانه‌هایی روشن از یک زنجیره‌ خطرند. زنجیره‌ای که فقط با اقدام فوری، نظارت مستمر و تعهد واقعی مدیران می‌توان آن را متوقف کرد، پیش از آن‌که جان انسانی بگیرد یا زیربنای شهری را بسوزاند.

دیدگاه ها (0)
img
خـبر فوری:

رانندگان متخلف در شهریور، گواهینامه‌شان به‌صورت سیستمی توقیف می‌شود