سلامت
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت در فصل تابستان شاهد افزایش موارد گرمازدگی و به دنبال آن کم آبی بدن هستیم رعایت نکات تغذیهای ساده میتواند به پیشگیری از گرمازدگی و کم آبی بدن در روزهای گرم کمک کند.
به گزارش صبح ساحل، دکتر یحیی میرزاده بیان کرد: در تابستان آب زیادی را از طریق تعریق و فعالیت های درونی بدن از دست می دهد و اگر این کمبود آب به موقع جبران نشود، عملکردهای حیاتی بدن با مشکل روبرو می شوند. بنابراین طبق توصیه پزشکان نوشیدن روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان آب در طول روز ضروری است تا بدن با کمبود آب مواجهه نشود. افزودن برش های لیموترش، انواع توت ها، خیار، تخم شربتی، خاکشیر، نعناع، عرق بیدمشک و گلاب برای طعم دادن به آب می تواند موثر باشد.
وی افزود: استفاده از میوههای فصل میتواند نقش مؤثری در تأمین آب بدن داشته باشد، اما با توجه به قند بالای آنها مصرف بیش از چهار واحد در روز توصیه نمیشود. گنجاندن میزان مناسب انواع میوه و سبزی مانند هندوانه، انگور، سیب، طالبی، آلو، آلبالو، خیار، نعناع، اسفناج، کاهو، کرفس در رژیم غذایی میتواند آب و الکترولیتهای مورد نیاز بدن را تامین کند و مانع کم آبی شود.
میرزاده اظهار کرد: روزانه چند وعده غذای کم حجم و سبک مصرف کنید و از مصرف غذای حجیم و سنگین خودداری کنید. از انواع سبزی خام و پخته به صورت سالاد، یا همراه با غذا برای رفع تشنگی استفاده کنید استفاده از غذاهای آبکی مثل انواع سوپ ها، آش ها و خوراکی های کم چرب توصیه می شود. انواع آشهای سبک تابستانی مانند آش آلو، آش دوغ، آش انار، سوپ سبزیجات، دوغ کم نمک، آبدوغ خیار، انواع سالاد در فصل گرما بیشتر از سایر غذاهای سنگین، پرکالری و چرب توصیه میشود. ترکیب ماست و خیار و ماست و انواع سبزی های پخته نیز علاوه بر افزایش ارزش غذایی ماست، موجب رفع تشنگی میشود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان افزود: در ساعاتی که بیرون از منزل هستید یک بطری آب یا شربتهای خانگی کم شیرین همراه خود داشته باشید. نوشیدن مایعات شیرین و حاوی کافئین مانند قهوه، شکلاتهای کاکائویی، نوشابه و چای پررنگ موجب کم شدن مایعات بدن میشود. از مصرف نوشیدنیهای بسیار سرد خودداری کنید، زیرا میتوانند باعث بروز مشکلات گوارشی شوند. مصرف نوشابه گازدار و خوراکی های شیرین، مواد غذایی سنگین و دیرهضم مانند غذاهای چرب و خشک ، غذاهای سرخشده و شور، فست فودها، گوشتهای فرآوری شده و غذاهای نیمهآماده به علت افزودنیهایی مانند انواع ادویه، نمک و شکر زیاد باعث تشدید تشنگی میشود و نباید مصرف شود.
رییس مرکز بهداشت استان در پایان اظهارکرد :برخی از گروه های سنی مثل نوزادان، کودکان و سالمندان و افراد مبتلا به بیماری های قلبی و ریوی،فشار خون بالا، دیابت، چاقی و بیمار یها ی اعصاب و روان به دلیل اینکه مستعد گرما زدگی هستند، توصیه می شود که در ساعات اوج گرمای هوا که معمولا ساعت 10 صبح تا 5 بعد از ظهر است از خانه خارج نشوند و اگر در صورت ضرورت مجبور به ترک خانه هستند حتما یک بطری آب یا شربت های خانگی کم شیرین خنک همراه خود داشته باشند و از لباس های نخی با رنگ روشن استفاده کنند و به هیچ عنوان در ساعات یاد شده در محیط بیرون اقدام به ورزش نکنند.
تبلیغات متنی
جدیدترین اخبار
رفع اختلال در سیستم بانکی تا پایان شب
شمار کشتهشدگان زلزله ونزوئلا به ۱۴۳۰ نفر افزایش یافت
استاندار خراسانرضوی: محل خاکسپاری رهبر شهید در حرم رضوی هنوز نهایی نشده است
اعلام آمادگی ایران برای کمک به مردم زلزلهزده ونزوئلا
فوتسال زنان ایران با دو پیروزی قهرمان جام کافا شد
ادعای والاستریتژورنال درباره حمله ایران به یک نفتکش
زمین لرزه ۶.۱ ریشتری بخش وسیعی از افغانستان را لرزاند
توضیحات اداره بنادر در رابطه با دود مشاهده شده در آبهای قشم
اعلام افزایش سطح تهدید در تنگه هرمز توسط نیروی دریایی آمریکا
ذخایر ارزی بانک مرکزی ۴.۵ میلیارد دلار افزایش یافت
صعود والیبال ساحلی ایران به نیمهنهایی تور فیوچرز هانگژو
هشدارنارنجی هواشناسی برای سه استان جنوبی
اعلام زمانبندی انتخاب واحد ترم تابستان دانشگاه آزاد
اسکوچیچ سرمربی پرسپولیس شد
انتخابات شوراهاچه زمانی برگزار میشود؟