اجتماعی
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: در فصل تابستان، بهدلیل تغییر زاویه تابش خورشید، طولانیتر شدن روزها و آسمان صافتر نسبت به سایر فصول، شدت پرتوهای فرابنفش بهطور قابلتوجهی افزایش مییابد. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، زمانی که زاویه تابش عمودیتر است، پرتو UV (پرتوهای فرابنفش) مسیر کوتاهتری را در اتمسفر طی میکند؛ و مقدار بیشتری از آن به سطح زمین میرسد. این شرایط منجر به افزایش شدید خطر آفتابسوختگی، آسیب چشمی و سرطان پوست میشود.
به گزارش صبح ساحل و به نوشته ایسنا، فاطمه کریمی در ادامه گفت: کشور ایران نیز در فصل تابستان، بهدلیل زاویه مستقیم تابش خورشید، آسمان صاف و ارتفاع بالا، معمولاً شاخص UV بالایی دارد. تابش این پرتو در حد اعتدال برای سلامت مفید است، اما میزان بیش از حد آن میتواند خطرات جدی برای پوست و چشمها ایجاد کند. آفتابسوختگی، پیری زودرس، اختلال در سیستم ایمنی، ابتلا به سرطان پوست و بروز بیماریهایی مانند آبمروارید، از جمله آسیبهای پرتو ماورای بنفش هستند.
وی به شاخص سنجش اشعه فرابنفش اشاره کرد و افزود: این شاخص که بدون واحد است، میزان تابش فرابنفش خورشیدی در حوالی ظهر را نشان میدهد و توسط سازمان جهانی بهداشت (WHO) و سازمان جهانی هواشناسی (WMO) تعریف شده است. این شاخص اغلب در گزارشهای هواشناسی با هدف هشدار به عموم اعلام میشود. بر اساس این شاخص، شدت تابش در بازههایی از «بیخطر» تا «بسیار شدید» دستهبندی میشود. شاخص بالاتر از ۶ نیاز فوری به محافظت در برابر اشعه را نشان میدهد و مقادیر بالاتر از ۱۱، خطر بسیار جدی محسوب میشوند.
کریمی ادامه داد: با توجه به افزایش نسبی تعداد روزها با شاخص "شدید" پرتو فرابنفش در تیرماه سال ۱۴۰۴ نسبت به سالهای ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳، ضرورت دارد آگاهیبخشی عمومی درباره این پدیده افزایش یابد. این افزایش در دهههای اخیر به عوامل مختلفی مرتبط است. تخریب لایه ازن بهدلیل استفاده از مواد شیمیایی مصنوعی مانند CFC ها، یکی از مهمترین دلایل این موضوع است. همچنین، تغییرات اقلیمی، گرمایش جهانی و دگرگونی در ساختار جو و الگوهای گردش هوا میتوانند موجب کاهش ضخامت لایه ازن و افزایش شدت تابش شوند. از دیگر عوامل میتوان به کاهش پوشش ابری در برخی مناطق و نیز آلودگی هوا اشاره کرد. آلایندهها میتوانند اثر متضادی داشته باشند؛ برخی با جذب و پراکندگی پرتو، آن را کاهش میدهند و برخی دیگر با تشدید واکنشهای فتوشیمیایی، به افزایش تابش مؤثر منجر میشوند.
براساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوا وی در پایان اضافه کرد: سازمان هواشناسی، بهعنوان متولی اصلی اندازهگیری فنی این شاخص، طبق هشدار شماره ۲۵ مورخ ۲۸ تیرماه ۱۴۰4 اعلام کرده که میزان این اشعه در تهران تا پایان هفته بالاست. لذا از مردم درخواست میشود که ضمن رعایت توصیههای وزارت بهداشت، در زمان اوج تابش خورشید (۱۰ صبح تا ۶ عصر) از حضور غیرضروری در فضای باز خودداری کنند.
تبلیغات متنی
جدیدترین اخبار
توضیحات اداره بنادر در رابطه با دود مشاهده شده در آبهای قشم
اعلام افزایش سطح تهدید در تنگه هرمز توسط نیروی دریایی آمریکا
ذخایر ارزی بانک مرکزی ۴.۵ میلیارد دلار افزایش یافت
صعود والیبال ساحلی ایران به نیمهنهایی تور فیوچرز هانگژو
هشدارنارنجی هواشناسی برای سه استان جنوبی
اعلام زمانبندی انتخاب واحد ترم تابستان دانشگاه آزاد
اسکوچیچ سرمربی پرسپولیس شد
انتخابات شوراهاچه زمانی برگزار میشود؟
مبارزه علیه آفت سن گندم به ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار رسید
اطلاعیه در خصوص وضعیت اعتبار صورتحسابهای کاغذی و الکترونیکی
آغاز نام نویسی کتب درسی پایههای ورودی در هرمزگان
فعالسازی مجدد تجارت ایران و امارات
نشست مشترک سران قوا برگزار شد
فراهم شدن امکان ویرایش حوزه آزمون پذیرش دستیار تخصصی
پخش بازی بعدی ایران در سینماها؛ به شرط صعود
آخرین وضعیت اختلال خدمات در ۴ بانک