31

مرداد

1404


اقتصادی

01 مرداد 1404 09:01 0 کامنت

خالق لابوبو کیست؟

لابوبوها از ذهن کاسینگ لونگ، تصویرگر متولد هنگ کنگ، که دوران کودکی خود را در هلند گذراند و عاشق هیولاهای فولکلور قدیمی اروپایی شد، الهام گرفته شده‌اند. این هیولاها الهام‌بخش مجموعه کتاب‌های مصور او، سه‌گانه هیولاها، بودند که در میان هیولاهای دیگر، لابوبو، یک موجود پری‌شکل شیطان با دندان‌های تیز را نیز به تصویر می‌کشد. لنگ در سال ۲۰۱۹ خط تولید اسباب‌بازی‌هایی را بر اساس هیولاهایش راه‌اندازی کرد و مالکیت معنوی لابوبو را به شرکت اسباب‌بازی چینی پاپ مارت فروخت. لابوبو سپس پس از اینکه لیزا، نوازنده گروه کی‌پاپ بلک‌پینک، در سال ۲۰۲۴ از یکی از آن‌ها را به عنوان آویز کیف استفاده کرد، در سطح جهانی شروع به اوج گرفتن کرد.

چرا این عروسک زشت تا این اندازه محبوب است؟

لابوبو، یک اسباب‌بازی پشمالو است که به قیمت ۱۵ دلار به فروش می‌رسد. اما به حدی محبوب شده است که می‌توان گفت؛ همه جا و هیچ جا وجود دارد. تهیه یکی از آن‌ها، در برخی موارد، به اندازه تهیه کیف‌های لوکس خاص دشوار است و در بازار سیاه ممکن است بیش از صد دلار قیمت داشته باشد. جالب است بدانید در ماه گذشته یکی از آن‌ها در حراجی پکن به قیمت 150 هزار دلار فروخته شد. گفته می‌شود از دلایل محبوبیت این عروسک، غافل‌گیری در زمان خرید است؛ به این معنا که همانند یک تخم‌مرغ شانسی، تا زمانی که بسته‌بندی آن را باز نکنید نمی‌دانید کدام مدل و چه رنگی را به دست آورده‌اید. سورپرایزی که احتمالا یکی از نقاط قوت بازاریابی این محصول است.

لابوبو چطور ترند شد؟

این عروسک‌ها بعد از سال‌ها در تابستان سال ۲۰۲۴، در هفه مد کپنهاگ دانمارک به عنوان آویز زینتی کیف‌ها در برند «جین بیرکینی» استفاده شد اما کمتر کسی فکر می‌کرد «لابوبو» تبدیل به ترند شود.

لابوبو تا حد زیادی محبوبیت خود را مدیون یک خواننده معروف کی پاپ است. «لیسا» یکی از خوانندگان گروه کره‌ای «بلک پینک»، عشق و علاقه خود به این عروسک را در پخش زنده اینستاگرام و تیک تاک نشان می‌دهد. او بعد از دقایقی یک عکس دیگر از هم گروهی‌اش «رزی» در اینستاگرام منتشر می‌کند که یکی از این عروسک‌ها را در دست دارد. در مدت کوتاهی «لیسا لوبوبو» تبدیل به یک ترند در فضای مجازی شد و این عروسک‌ها تبدیل به یک کالای نایاب در فروشگاه‌ها و سایت‌های فروش شد.

میزان فروش در بازار‌های جنوب شرقی آسیا و آمریکا

به گزارش CNN، در پی این استقبال، فروش لابوبو در منطقه جنوب شرقی آسیا در سال ۲۰۲۴ با رشد ۶۱۹ درصدی به بیش از ۲.۴ میلیارد یوان (معادل ۳۰۹ میلیون دلار) رسید. در بازار آمریکا نیز با وجود اعمال تعرفه‌های ۱۴۵ درصدی بر واردات چینی، استقبال از لابوبو رو به افزایش است. نسخه جدید جعبه‌های ناشناس در این کشور با قیمت ۲۷.۹۹ دلار عرضه شد، در حالی که سری قبلی ۲۱.۹۹ دلار قیمت داشت.

با این وجود، افزایش قیمت مانع از فروش موفق آن نشده و موجودی بسیاری از فروشگاه‌ها بلافاصله پس از عرضه به پایان رسید. در مجموع، لابوبو با ترکیب طراحی خلاقانه، استراتژی بازاریابی هوشمندانه، حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی و همکاری با سلبریتی‌ها، موفق شده در بازار جهانی اسباب‌بازی‌های کلکسیونی جایگاه برجسته‌ای پیدا کند.

شیوه‌های بازاریابی لابوبو

این روزها لابوبو روی کیف‌های چند ده هزار دلاری سلبریتی‌ها و برندهای معروف دیده شده است. و علی‌رغم اینکه حدود ۱۰ سالی است که تولید می‌شود اما به یکباره با یک مارکتینگ خوب و بهره‌گیری از استراتژی‌هایی مانند سلبریتی مارکتینگ، رازآلود بودن و کمیابی توانست از لبوبو ترندی بسازد که جوانان حاضرند صدها دلار برایش پول بپردازند و افزایش فروش عجیبی را به ثبت برساند. سلبریتی مارکتینگ نوعی بازاریابی احساسی و مبتنی بر الگوبرداری از افراد تأثیرگذار است؛ یعنی مردم چون هنرمند محبوب‌شان از لابوبو استفاده کرده، آن را جذاب و ارزشمند می‌دانند.

استراتژی کمیابی شرکت Pop Mart با تولید تعداد محدودی از هر مدل لابوبو و فروش آن‌ها به‌صورت بسته‌‌بندی‌هایی که محتوای آن تا لحظه باز شدن مشخص نیست، توانست حس هیجان و رقابت در خرید را در میان مخاطبان ایجاد کند.

بازاریابی رمزآلود

روش بازاریابی رمزآلود بر ایجاد حس کنجکاوی و هیجان در مشتری تمرکز دارد. لابوبو با استفاده از جعبه‌های ناشناس به خوبی از این روش بهره برده است. مشتری تا لحظه باز کردن جعبه نمی‌داند کدام مدل از عروسک در داخل آن است.

توقف فروش در فروشگاه‌های شناخته شده

ظاهرا این کار یک اقدام استراتژیک از سوی تولیدکننده است تا ایمنی مشتریان را تضمین کند و نظم را به فروشگاه‌ها بازگرداند اما در حقیقت این توقف می‌تواند تقاضا برای محصول را افزایش دهد.

تولید کننده عروسک لابوبو چقدر سود کرد؟

در نیمه اول سال ۲۰۲۴، پاپ مارت، تولیدکننده عروسک لابوبو، با رشد ۹۳.۳ درصدی سود به ۹۲۱.۳ میلیون یوان (۱۲۸.۴ میلیون دلار) رسید. در حالی که درآمد آن با ۶۲ درصد افزایش به ۴.۶ میلیارد یوان رسید. همچنین در سه‌ماهه اول امسال، درآمد این تولیدکننده اسباب‌بازی نسبت به سال گذشته ۱۷۰ درصد افزایش یافت که ناشی از افزایش تقریباً ۴۸۰ درصدی در بازارهای خارج از کشور و حدود ۱۰۰ درصدی رشد درآمد در داخل کشور بود پاپ مارت اعلام کرده است که انتظار دارد حداقل ۳۵۰ درصد افزایش سود برای شش ماه اول ۲۰۲۵ و حداقل ۲۰۰ درصد افزایش درآمد داشته باشد.

تحلیلگران بانک نومورا معتقدند که آخرین پیش‌بینی سود این شرکت «کمی بالاتر از انتظار بالای بازار سرمایه» بود که ناشی از «شتاب مداوم رشد فروش» است. البته به نظر می‌رسد در حال حاضر سهام پاپ مارت «بیش از حد ارزش‌گذاری شده» است. زیرا سطح بالای عدم قطعیت در مورد محبوبیت دارایی‌های فکری آن به طور کامل در قیمت‌گذاری لحاظ نشده است. با این وجود این بانک سرمایه‌گذاری قیمت هدف خود را برای پاپ مارت از ۲۹۱ دلار هنگ‌کنگ به ۳۳۰ دلار هنگ‌کنگ افزایش داد و این سهام را به عنوان «انتخاب ترجیحی خود در فضای مصرف‌کننده چین» حفظ کرد.

آیا عروسک مخملی لابوبو به عنوان یک سرمایه‌گذاری نیز عمل می‌کند؟

لابوبو این روزها به چیزی بیش از جدیدترین سرگرمی تبدیل شده است. اکنون نمادی از جایگاه اجتماعی است که از کیف‌های میو میو آویزان است. در حالی که برخی می‌گویند محبوبیت این اسباب‌بازی به دلیل قابل تبادل بودن و خرید و فروش در بازار دست دوم است.

کمیابی به معنای افزایش ارزش است. تولید کم عروسک‌ها تضمین کرده است که ارزش آن‌ها بالا و موجودی آن‌ها کم است.

این امر منجر به فروش لابوبو با قیمتی بالاتر از آنچه قبلاً خریداری شده بود؛ می‌شود. این کالاهای کلکسیونی ممکن است به اندازه سرمایه‌گذاری‌های سنتی مانند املاک و مستغلات اعتبار نداشته باشند اما فعلا منبعی برای ایجاد ثروت هستند. درست مثل زمین‌های متاورس یا سکه‌های بازی همستر کامبت، مجموعه NFT میمون‌های کسل یا موز چسب خورده روی دیوار که جاستین سان آن را 6 میلیون دلار خرید. اما سوال اینجاست؛ آیا هنوز هم خبری از هیاهوی آن روزها هست؟ قطعا نه. این ترندها که هر روز یکی از آن‌ها داغ است؛ به زودی جای خود را به یک ترند دیگر می‌دهد و عده‌ای را ثروتمند و عده‌ای را فقیر می‌کند.

تب تندی که ممکن است هر کسی را به خود دچار کند و نهایتا جز افسوس و سرمایه‌ای بر باد رفته از آن باقی نماند.

دیدگاه ها (0)
img
خـبر فوری:

دوگانه‌سوز کردن رایگان خودروهای شخصی کلید خورد