با بسته شدن ناگهانی حریم هوایی کشور در پی تجاوزات رژیم صهیونیستی، بسیاری از مسافران که به امید سفری آرام و بیدردسر به بندرعباس و جزایر کیش و قشم آمده بودند، ناگهان درگیر بلاتکلیفی شدند. فرودگاهها تعطیل، پروازها لغو و مسافران، سرگردان. در این شرایط، سیستم ریلی، با تصمیمگیری سریع و افزایش ظرفیت، تنها گزینهی عملی برای خروج از بحران شد.قطارها یکی پس از دیگری با ظرفیت بیشتر از بندرعباس راهی تهران، مشهد و اصفهان شدند.
افزایش ظرفیت با یک رام قطار فوقالعاده
به گفتهی مدیرکل راهآهن هرمزگان، در پی موج بیسابقهی مراجعات مسافران، چندین سالن مسافری به قطارهای مسیرهای پرتردد افزوده شد و همچنین یک رام قطار فوقالعاده به مقصد مشهد مقدس اختصاص یافت. این اقدام، امکان جابهجایی روزانهی حدود 3هزار و 300 مسافر را فراهم کرد، عددی که در شرایط عادی 3هزار نفر بود. علیرضا نصیری برازنده در این خصوص گفت:افزایش روزانهی ۳۰۰ نفر در این حجم از بحران، شاید ساده به نظر برسد، اما در شرایطی که تقاضا بهشدت بالاست و منابع محدود هستند، اینیک دستاورد بزرگ است. وی بابیان این جمله، تأکید کرد که این موفقیت حاصل هماهنگی لحظهای میان واحدهای مختلف راهآهن و پشتیبانی تمامقد راهآهن جمهوری اسلامی ایران بوده است.
بیشترین تردد در مسیر بندرعباس - تهران
در این روزهای خاص، پرترددترین مسیر ریلی، مسیر تهران - بندرعباس بود. مدیرکل راهآهن هرمزگان بابیان اینکه مسیر ریلی، تهران - بندرعباس حدود ۱۹۰۰ نفر از مسافران را در هرروز جابهجا کرد افزود: واگن حمل خودرو نیز همچنان به روال عادی فعالیت داشت و روزانه ۱۰ دستگاه برای سرویسدهی به استان تهران تخصیص داده شد.
بارگیری و ترانزیت بدون وقفه ادامه یافت
نکته قابلتوجه دیگر آن است که همزمان با رسیدگی به بحران مسافران، فعالیتهای تجاری راهآهن نیز بدون اختلال ادامه یافت. به گفته نصیری برازنده ،تخلیه، بارگیری، حمل کالا و مواد معدنی و نیز ترانزیت بینالمللی، همانند روزهای عادی در حال انجام بود. این مسئله نشان میدهد که بحران هوایی نتوانست چرخهی اقتصادی و لجستیکی ریلی را مختل کند.
راهاندازی خطوط جدید تعمیر واگن
در حالیکه قطارهای مسافربری هرمزگان بار سنگین بحران توقف پروازها را بر دوش کشیدند، در بخش حمل بار نیز اقدامات زیربنایی برای افزایش بهرهوری آغاز شد. راهآهن هرمزگان با هدف تسریع در تعمیرات و بازگرداندن سریعتر واگنها به چرخه سیر، دو خط جدید تعمیر در ایستگاه انشعاب بندرعباس راهاندازی کرد. مدیرکل راهآهن هرمزگان در این خصوص بیان داشت که اقدامی که میتواند کارایی ناوگان باری را در یکی از کلیدیترین گلوگاههای تجاری کشور بهطور چشمگیری افزایش دهد.نصیری برازنده با اشاره به ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه اجرای این طرح گفت: دو خط جدید به طول مجموع ۲۰۰ متر و نصب دو دستگاه سوزن در کمتر از پنج روز کاری توسط نیروهای شرکت نگهداری خط و ابنیه فنی احداث شد و بلافاصله به بهرهبرداری رسید.وی تصریح کرد:با این توسعه، تعداد خطوط تعمیر در ایستگاه انشعاب به چهار خط و مجموع طول آن به ۷۰۰ متر افزایش یافته است. نصیری برازنده افزود: این افزایش ظرفیت باعث میشود که فرآیند تعمیر واگنها سریعتر انجام شود، زمان توقف کاهش یابد و ناوگان با سرعت بیشتری آماده بارگیری و حمل کالا شود.به گفته مدیرکل راهآهن هرمزگان، بندرعباس به عنوان یکی از شاهراههای حیاتی تجارت کشور، نیازمند زیرساختی انعطافپذیر و سریع در بخش تعمیر و نگهداری واگن است تا بتواند پاسخگوی حجم بالای حملونقل کالا باشد. این پروژه، گامی استراتژیک در راستای بهینهسازی زیرساختهای ریلی و افزایش سرعت بازرگانی در جنوب کشور تلقی میشود.
روزنامه صبح ساحل
جدیدترین اخبار
حضور عجیب نماینده مجلس در خانه قاتل پزشک یاسوجی/ جامعه پزشکی شاکی شد
تجدید میثاق ورزشکاران نابینا و کمبینا با شهدا
بندرلنگه برای پانزدهمین بار قهرمان هرمزگان شد
نونهالان و خردسالان هرمزگانی به عناوین برتر دست یافتند
آسمان هرمزگان صاف تا قسمتی ابری/تداوم شرایط پایدار جوی و دریایی در استان
برقرسانی در 3 جزیره هرمزگان پایدار میشود
قوز بینی، ترند تازه زیبایی ۲۰۲۶ شد!
۲ هزار میلیارد تومان برای آبرسانی شرق هرمزگان پیش بینی شده است
آمریکا گرینکارت مهاجران 19 کشور را بازبینی میکند + اسامی کشورها
احتمال اصلاح نرخ سوم بنزین برای خودروهای داخلی نوشماره
اجرای برنامه شیر مدارس تغییر میکند؟/ افزایش قیمت لبنیات و عدم ارائه شیر با قیمت توافق شده
تاکید کمیسیون انرژی مجلس بر نقش حیاتی پالایشگاه بندرعباس و بررسی چالشهای صنعت پالایشی
چرا مردان با یک سرما خوردگی زمین گیر میشوند؟
شکایت باشگاه پرسپولیس از استقلال به سازمان لیگ و AFC
جدیدترین جزئیات از تیراندازی در نزدیکی کاخ سفید