فرهنگی و هنری
وزارت میراث فرهنگی شرایط سفر در زمان بحران را تشریح کرد و از دست اندرکاران صنعت گردشگری خواست در صورت انصراف از سفر توسط مسافران بدون کسر جریمه، نسبت به استرداد وجوه دریافتی اقدام شود.
به گزارش صبح ساحل، معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شرایط سفر در زمان بحران را در بخشنامهای اعلام کرد. در این بخشنامه که توسط معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی به مدیران میراث فرهنگی استانها و دفاتر خدمات مسافرتی ابلاغ شده شرایط حال حاضر کشور اضطراری یا فورس ماژور اعلام و تشریح شده: همانگونه که آگاهی دارید یکی از اولویتهای صنعت گردشگری رعایت حقوق گردشگران و حفظ آرامش مسافران بوده است که این مهم تا کنون به خوبی توسط فعالان این صنعت و مدیران تأسیسات گردشگری همواره مورد توجه قرار گرفته است.
در همین راستا با توجه به شرایط خاص روزهای اخیر و حملات رژیم جنایتکار صهیونیستی به خاک کشور و در پی آن ابطلال پروازها و عدم امکان اجرای گشتها از سوی دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری با استناد به ماده ۳۰ آئیننامه نظارت بر تأسیس و فعالیت دفترهای خدمات مسافرتی، ماده ۳۵ شیوهنامه نظارت بر خدمات سفر و گردشگری و ماده ۱۲ شیوهنامه اجرایی ذخیره اتاق و ابطال واحدهای اقامتی، از روز جمعه ۲۳ خردادماه ۱۴۰۴ تا «اطلاع ثانوی» چنانچه هر یک از مسافران یا گردشگران با توجه به شرایط فعلی «درخواست انصراف از سفر» خود را ارائه کرد، در خصوص تمامی گشتهای داخلی و خروجی کلیه تأسیسات گردشگری و دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، بدون کسر جریمه نسبت به استرداد کل وجود دریافتی از گردشگران در چهارچوب مقررات ناظر بر خدمات سفر اقدام شود.
بدیهی است هزینههای مربوط به کنسلی بلیت سفر، با رعایت مفاد بخشنامه دستگاه ذیربط (وزارت راه و شهرسازی) است.
همچنین با توجه به نبود امکان پیشبینی آثار شرایط فوقالذکر، لازم است فعالان و مدیران تأسیسات گردشگری از ایجاد هرگونه تعهد الزامآور برای سفرهای هموطنان عزیز بویژه در زمینه تورهای خروجی خودداری کرده، ضمن اطلاعرسانی و توجیه دقیق شرایط حاکم، تمهیدات لازم را برای اعمال هرگونه کنسلی احتمالی و بازپس گرداندن وجوه گردشگران در قراردادهای کاری خود با ارائهدهندگان خدمات گردشگری در داخل و خارج از کشور، مدنظر قرار دهند.
ضروری است کمیتههای ذیربط در چهارچوب ضوابط مربوط به دستورالعمل رسیدگی به شکایات به طور مشترک تشکیل شود و ضمن تکریم گردشگران منطبق با مقررات و با درنظر گرفتن مفاد قرارداد و براساس اسناد و مدارک معتبر ارائه شده به شکایات واصله رسیدگی و تصمیم مقتضی اتخاذ شود.
جدیدترین اخبار
کمبود برنج پاکستانی در بازار/ برنجهای موجود نیز گرانتر از قیمت مصوب بهفروش میرسد
جزئیات پرداخت یارانه آذرماه اعلام شد
قطع ۱۲ ساعته آب در بخشی از شهرک پیامبر اعظم بندرعباس
منصوریان از هدایت تیم ملی ووشو بانوان کنارهگیری کرد
اثرات مخرب مخدر گل در ایران از تمام مخدرها بالاتر است
آتشسوزی مرگبار در هنگکنگ؛ ۱۲۸ کشته و حدود ۲۰۰ مفقود
بازدید میدانی استاندار هرمزگان از پروژههای عمرانی بشاگرد
گروه مرگ ایران در جام جهانی 2026 تغییر کرد
سیل و رانش زمین در سریلانکا جان 40 نفر را گرفت
آیفون تاشو اپل در اواخر 2026 رونمایی میشود
حضور عجیب نماینده مجلس در خانه قاتل پزشک یاسوجی/ جامعه پزشکی شاکی شد
تجدید میثاق ورزشکاران نابینا و کمبینا با شهدا
بندرلنگه برای پانزدهمین بار قهرمان هرمزگان شد
نونهالان و خردسالان هرمزگانی به عناوین برتر دست یافتند
آسمان هرمزگان صاف تا قسمتی ابری/تداوم شرایط پایدار جوی و دریایی در استان