جنوب کشور
شورای ملی ثبت میراث طبیعی، کهنسالترین درخت ایران به نام «ارس مراد» در استان کرمان را واجد ارزش ثبت ملی تشخیص داد.
به گزاش صبح ساحل ایسنا نوشت: علیرضا ایزدی، مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی اعلام کرد: در جلسه ۱۹ خرداد شورای ملی ثبت میراث طبیعی، کهنسالترین درخت ایران به نام «ارس مراد» در روستای کشکوئیه شهرستان جیرفت استان کرمان، با قدمتی بین ۳۷۵۰ تا ۳۸۵۰ سال، به عنوان یکی از ارزشمندترین آثار طبیعی کشور، واجد ارزش ثبت ملی شناخته شد.
او افزود: «ارس مراد» نه تنها نمادی از پایداری و تاریخ طبیعی منطقه جنوب استان کرمان است، بلکه به عنوان یکی از قدیمیترین موجودات زنده ایران، اهمیت ویژهای در حفاظت از میراث طبیعی کشور دارد.
ایزدی همچنین به ثبت ۹ اثر طبیعی دیگر در این جلسه اشاره کرد و افزود: از جمله این آثار میتوان به آبشار نیاسر در استان اصفهان اشاره کرد، آبشاری زیبا و دائمی که به دلیل پوشش گیاهی متنوع و مناظر طبیعی چشمنواز، یکی از جاذبههای مهم طبیعی استان به شمار میرود.
او ادامه داد: منظر طبیعی و محوطه فسیلی اشکفت کاشان نیز به عنوان یکی از محوطههای زمینشناسی مهم و ارزشمند استان اصفهان، ثبت ملی شده است که اهمیت علمی و تاریخی بالایی دارد.
ایزدی همچنین از ثبت آبشار رودفرق در استان کرمان خبر داد و افزود: این آبشار با چشماندازهای طبیعی بکر و ارزشهای زیستمحیطی، به فهرست میراث طبیعی ملی کشور افزوده شده است.
مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی تاکید کرد: ثبت این آثار طبیعی، از کهنسالترین درختان تا آبشارها و محوطههای فسیلی، گامی مهم در حفاظت از ذخایر طبیعی کشور و توسعه گردشگری پایدار است و به حفظ هویت طبیعی و فرهنگی ایران کمک میکند.
تبلیغات متنی
جدیدترین اخبار
شناورسازی سازی به دنبال سه امتیاز مقابل کارا گستر
امضای سند توافق چارچوبی بین لبنان و رژیم صهیونیستی با حضور «روبیو»
تنگه هرمز به شرایط پیش از جنگ باز نخواهد گشت
تماس تلفنی وزرای خارجه ایران و انگلیس
تکذیب پیام منتسب به فرمانده نیروی هوافضای سپاه
ساعت کاری ادارات هرمزگان بهدلیل بازی ایران و مصر تغییر کرد
همسر رئیسجمهور سابق کره جنوبی به ۷ سال زندان محکوم شد
کشتههای زلزله ونزوئلا به ۵۸۹ تن رسید
نظر منفی رای دهندگان آمریکایی به جنگ با ایران
جزییات قیمت بلیت نجف-تهران و بالعکس
ساعت دیدار چادرملو و پرسپولیس تغییر کرد
ترامپ: ایران آتشبس را نقض کرده است
گفتگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و امارات
آزادی خدمه ایرانی نفتکش توقیف شده توسط آمریکا
بیشتر کشتیها از مسیر تحت کنترل ایران در تنگه هرمز استفاده میکنند