اجتماعی
بارها شنیدهایم که نوجوانان و حتی بزرگسالان میگویند: «نمیدونم دقیقاً چی میخوام»، «نمیدونم از کجا شروع کنم» یا «حسش نیست!»
در بسیاری از این مواقع، مشکل نه در تنبلی یا بیانگیزگی، بلکه در نداشتن مهارت هدفگذاری است.
تابستان، با داشتن زمان آزاد، آزادی در انتخاب فعالیتها و فاصله از فضای رقابتی مدرسه، بهترین فرصت برای آموزش «هدفگذاری شخصی» به فرزند است؛ آن هم نه با شعار، بلکه با تمرین عملی و روشهای کوچینگ.
چرا هدفگذاری را باید از همین حالا یاد داد؟
هدف داشتن، باعث:
•افزایش انگیزه درونی،
•رشد خودشناسی،
•تمرکز ذهن روی آینده،
•کاهش احساس بیهودگی و پوچی در روزهای تعطیل،
•و رشد مسئولیتپذیری میشود.
در واقع، نوجوانی که بلد است هدفگذاری کند، میتواند احساسات خود را هدایت کند، بهتر تصمیم بگیرد و در برابر چالشها تابآوری بیشتری داشته باشد.
هدفگذاری یعنی چه؟ نگاهی به مدل کوچینگ
در کوچینگ حرفهای، هدفگذاری با مدلهایی مثل SMART انجام میشود:
•S: مشخص (Specific) - دقیق و روشن
•M: قابل اندازهگیری (Measurable) - قابل پیگیری و سنجش
•A: دستیافتنی (Achievable) - نه خیالی، نه خیلی ساده
•R: مرتبط (Relevant) - همراستا با ارزشها و علایق فرد
•T: زماندار (Time-bound) - با زمان شروع و پایان مشخص
برای فرزند شما، استفاده از این مدل میتواند بازیگونه، جذاب و عمیق باشد. کافی است اصولش را به زبان ساده منتقل کنید.
چگونه هدفگذاری را در تابستان به فرزند آموزش دهیم؟
۱. دفترچه هدفهای تابستانی درست کنید
با یک جلد رنگی و برچسبهای جذاب، فضایی مخصوص هدفنویسی ایجاد کنید. فرزند بنویسد:
«دوست دارم در تابستان این کارها را انجام بدهم...»
سپس با هم بررسی کنید کدام اهداف SMART هستند.
۲. هدفهای کوچک هفتگی تعریف کنید
مثلاً:
•هفته اول: هر روز یک صفحه کتاب بخوانم.
•هفته دوم: دو بار در هفته آشپزی کنم.
•هفته سوم: ویدیویی برای معرفی یک بازی بسازم.
-با این روش، «هدفگذاری» به شکل عملی تمرین میشود، نه تئوری.
۳. پیگیری پیشرفت با حس خوب، نه نمره
در پایان هفته، با یک فنجان چای یا بستنی، بنشینید و درباره اهداف حرف بزنید:
•چی خوب پیش رفت؟
•کجاها جا برای بهتر شدن بود؟
•برای هفته بعد چه تغییری میخواهی بدهی؟
۴. تشویق موفقیت، حتی کوچک
برای رسیدن به هر هدف، یک پاداش کوچک یا نماد تقدیر در نظر بگیرید: نشان، استیکر، نوبت انتخاب فیلم یا حتی فقط تشویق شفاهی.
این کار انگیزه را تقویت میکند و احساس ارزشمندی میدهد.
۵. والدین هم هدفگذاری کنند
اگر فرزند ببیند شما هم اهدافی برای تابستان دارید - مثلاً روزانه نیم ساعت پیادهروی، یا مطالعه هفتگی - الگوبرداری اتفاق میافتد.
تأثیر آموزش غیرمستقیم، چند برابر آموزش مستقیم است.
جمعبندی: هدف داشتن، یعنی روشن شدن چراغ مسیر ذهن
فرزندانی که یاد میگیرند برای خودشان هدف تعریف کنند و آن را دنبال کنند، به تدریج یاد میگیرند برای زندگیشان تصمیم بگیرند.
در دنیای پر از انتخاب و حواسپرتی، مهارت هدفگذاری، یک قطبنماست و تابستان، بهترین زمان برای تمرین استفاده از آن.
جدیدترین اخبار
دختران هرمزگانی بر سکوی سوم ایران ایستادند
خانوارها ۴۰ درصد گرانتر خریدند؛ تورم نقطهای مرداد از ۴۲ درصد گذشت
ساماندهی خورهای بندرعباس با رویکرد جامع و زیباسازی شهری
توزیع جهیزیه بین زوجهای جوان در بندرجاسک
مشارکت ۱.۶ میلیون نفر در نهضت ملی مسکن: پرداخت ۱۷۰ همت توسط مردم
هشدار فوری گوگل: کاربران جیمیل رمز عبور خود را تغییر دهند!
حواشی هفته
«چت جیپیتی» مسئول خودکشی یک نوجوان ۱۶ ساله شناخته شد
امیدواریم ایران بطور کامل با آژانس همکاری کنند
برگزاری نمایشگاه دستاوردهای کانون پرورش فکری هرمزگان در بندرعباس
سید بندی دو نماینده هرمزگان مشخص شد
شهرداری دشتی پارسیان در گروه جنوب قرار گرفت
کاراته کای هرمزگانی در ترکیب اصلی قرار گرفت
رئیس هیئت کارگری بندرخمیر منصوب شد
رگبار و رعدوبرق برای ارتفاعات هرمزگان و افزایش باد در مناطق دریایی