در حالی که کمبود انسولین به معضلی فراگیر در نظام دارویی کشور تبدیل شده، استان هرمزگان با شدت و عمق بیشتری درگیر این بحران است. این بار، بیماران دیابتی نه تنها با درد و رنج بیماری، بلکه با دشواریهای طاقتفرسای تهیه دارویی حیاتی مواجهاند؛ کمبود شدید انسولین قلمی، در کنار ضعف زیرساختهای دارویی، فقدان انبار شرکتهای توزیعکننده و نظام توزیع ناعادلانه، شرایطی بحرانی را برای این منطقه رقم زده است.«سید محسن مرتضویان»، داروساز و فعال حوزه سلامت، در گفتوگو با خبرنگار صبح ساحل با ابراز نگرانی از روند فعلی تأمین انسولین در استان، تأکید کرد که ادامه این شرایط میتواند پیامدهای ناگواری برای بیماران دیابتی به همراه داشته باشد. او خواستار ورود جدیتر نهادهای متولی به مسئله کمبود انسولین شد و بر لزوم بازنگری در سیاستهای توزیع و ایجاد زیرساختهای مناسب در استان هرمزگان تأکید کرد؛ استانی که به گفته او، بیش از سایر مناطق نیازمند توجه ویژه در زمینه تأمین داروهای حیاتی است.
سید محسن مرتضویان، داروساز فعال در بندرعباس، با انتقاد از وضعیت فعلی توزیع انسولین در استان هرمزگان گفت: اکثر شرکتهای دارویی انبارهای خود را در استانهایی مانند کرمان مستقر کردهاند و در هرمزگان فاقد انبار و شبکه توزیع مستقل هستند. به همین دلیل، پیگیریهای محلی از سوی داروخانهها یا حتی دانشگاه علوم پزشکی نیز معمولاً بینتیجه باقی میماند.
او با اشاره به سابقه کمبود انسولین در کشور اظهار داشت: کمبود انسولین بهویژه از نوع قلمی، بیش از پنج سال است که بهصورت جدی آغاز شده است؛ این کمبود زمانی شدت گرفت که بحث تولید داخلی انسولین مطرح شد، اما به دلیل عدم وجود فناوری کافی برای ساخت انسولینهای قلمی، این نوع انسولینها همچنان در مضیقه هستند. وی افزود: انسولینهای غیرقلمی وضعیت بهتری دارند و فعلاً کمبودی در این زمینه احساس نمیشود.
مرتضویان خاطرنشان کرد که کمبود انسولین در سطح کشور سراسری است، اما در استان هرمزگان به دلیل نبود زیرساختهای مناسب و انبارهای دارویی، شدت بیشتری دارد.
به گفته او، محدود بودن دسترسی انسولین به چند داروخانه خاص در مرکز شهر باعث شده بیماران در مناطق دورتر، بهویژه در گرمای طاقتفرسای بندرعباس، برای تهیه انسولین با مشکلات جدی روبهرو شوند.
وی گفت: انسولین دارویی است که باید در شرایط دمایی خاص و یخچالی نگهداری شود، بنابراین رفتوآمد زیاد برای تهیه آن میتواند جان بیماران را به خطر بیندازد.
به همین دلیل، ضروری است که انسولین در تمامی داروخانههای استان قابل دسترسی باشد، نه اینکه فقط در دو یا سه داروخانه شلوغ دولتی عرضه شود.
مرتضویان همچنین از کمکاری برخی نهادهای دولتی انتقاد کرد و افزود: تاکنون اقدام خاص یا فشاری از سوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان یا وزارت بهداشت برای الزام شرکتها به ایجاد انبار در استان صورت نگرفته است و روال فعلی صرفاً اجرای امور روتین است، نه تلاش برای حل بحران.
مرتضویان در بخش دیگری از سخنان خود، راهکارهایی برای بهبود شرایط توزیع انسولین در استان هرمزگان ارائه داد.
به گفته وی، نخستین گام، ورود جدیتر نهادهای نظارتی و دانشگاه علوم پزشکی به موضوع و الزام شرکتهای دارویی به استقرار انبار در استان است.
وی همچنین بر لزوم بازنگری در نظام توزیع تأکید کرد و خواستار توزیع عادلانه انسولین در میان تمام داروخانههای استان شد تا بیماران، بهویژه در مناطق حاشیهای، با مشکل دسترسی مواجه نباشند.
مرتضویان یکی دیگر از راهکارهای مهم را افزایش سهمیه انسولین برای هرمزگان با توجه به آمار بالای بیماران دیابتی در استان دانست و پیشنهاد داد که معاونت غذا و دارو با ارسال مکاتبات رسمی، خواستار اختصاص سهمیه ویژه شود.
همچنین، وی به چالش بازپرداختهای بیمهای اشاره کرد و از تأخیرهای طولانیمدت بیمهها در پرداخت مطالبات داروخانهها انتقاد کرد؛ مسئلهای که به گفته او باعث کاهش توان مالی داروسازان برای تأمین انسولین شده است.
با گذشت بیش از پنج سال از آغاز بحران انسولین در کشور، همچنان نبود زیرساخت مناسب، توزیع ناعادلانه و ضعف در پیگیریهای نهادهای مسئول، دسترسی بیماران دیابتی را به این داروی حیاتی در استانهایی مانند هرمزگان دشوار کرده است.
سخنان داروسازان فعال در این حوزه، هشداری جدی برای مسئولان بهداشت و درمان است تا با اقداماتی فوری و مؤثر، از تعمیق این بحران جلوگیری کرده و سلامت بیماران را در اولویت قرار دهند.
تبلیغات متنی
جدیدترین اخبار
رفع اختلال در سیستم بانکی تا پایان شب
شمار کشتهشدگان زلزله ونزوئلا به ۱۴۳۰ نفر افزایش یافت
استاندار خراسانرضوی: محل خاکسپاری رهبر شهید در حرم رضوی هنوز نهایی نشده است
اعلام آمادگی ایران برای کمک به مردم زلزلهزده ونزوئلا
فوتسال زنان ایران با دو پیروزی قهرمان جام کافا شد
ادعای والاستریتژورنال درباره حمله ایران به یک نفتکش
زمین لرزه ۶.۱ ریشتری بخش وسیعی از افغانستان را لرزاند
توضیحات اداره بنادر در رابطه با دود مشاهده شده در آبهای قشم
اعلام افزایش سطح تهدید در تنگه هرمز توسط نیروی دریایی آمریکا
ذخایر ارزی بانک مرکزی ۴.۵ میلیارد دلار افزایش یافت
صعود والیبال ساحلی ایران به نیمهنهایی تور فیوچرز هانگژو
هشدارنارنجی هواشناسی برای سه استان جنوبی
اعلام زمانبندی انتخاب واحد ترم تابستان دانشگاه آزاد
اسکوچیچ سرمربی پرسپولیس شد
انتخابات شوراهاچه زمانی برگزار میشود؟
آخرین وضعیت اختلال خدمات در ۴ بانک