سلامت
در پی افزایش موارد ابتلا به سرخک در استان هرمزگان، مسئولان بهداشتیاستان با تأکید بر لزوم واکسیناسیون بهموقع کودکان، از شهروندان خواستهاند برای پیشگیری از گسترش این بیماری، همکاری بیشتری با برنامههای بهداشتی داشته باشند. بر اساس آخرین گزارشهای رسمی تا تاریخ ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴، شمار موارد مشکوک به سرخک در استان به ۱۴۱ مورد رسیده که از این میان، ۲۰ مورد بهطور قطعی مثبت اعلامشدهاند.به گفته دکتر یحیی میرزاده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تاکنون ۲۰ نفر بهبودیافتهاند و روند درمان سایر بیماران نیز تحت کنترل قرار دارد. در حال حاضر، ۳ بیمار (دو نفر در بیمارستان کودکان بندرعباس و یک نفر در بیمارستان شهرستان بستک) بستری هستند.
شناسایی موارد جدید
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: برای مهار طغیان بیماری، تیمهای بهداشتی استان تاکنون 4هزار و 750خانوار را بررسی کردهاند. وی بابیان اینکه در این بازدیدها، هزار و 803 نفر از افراد در معرض خطر واکسینه شدهاند افزود: روند پایش و واکسیناسیون با قوت در مناطق مختلف استان ادامه دارد. دکتر میرزاده با اشاره به شناسایی دو مورد مشکوک جدید در شهرستانهای بستک و بندر خمیر در شبانهروز گذشته عنوان داشت: همچنین، دو نمونه در انتظار پاسخ آزمایشگاهی هستند که نتایج آنها میتواند مسیر اقدامات کنترلی آینده را مشخص کند. به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، یکی از عوامل اصلی شیوع سرخک در استان، پوشش پایین واکسیناسیون بهویژه در جمعیتهای حاشیهنشین و اتباع بیگانه است. وی افزود: هر بیمار مبتلابه سرخک میتواند بین ۸ تا ۱۰ نفر دیگر را مبتلا کند. این موضوع اهمیت واکسیناسیون گسترده را دوچندان میکند.دکتر میرزاده به خانوادههایی که کودکان خردسال دارند، هشدار داد: در صورت تأخیر در دریافت واکسن، احتمال ابتلا بالا میرود.وی تصریح کرد: والدینی که فرزندانشان هنوز واکسیناسیون را کامل نکردهاند، هرچه سریعتر به مراکز بهداشتی، خانههای بهداشت و درمانگاهها مراجعه کرده و واکسن را دریافت کنند.
تفاوت زمانبندی واکسن در استانهای جنوبی
در استانهای هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان به دلیل موقعیت جغرافیایی و تردد بالای اتباع خارجی، برنامه واکسیناسیون از ۶ ماهگی آغاز میشود و در سه نوبت (۶ ماهگی، یکسالگی و ۱۸ ماهگی) ادامه دارد. میرزاده گفت: درحالیکه در سایر نقاط کشور، آغاز واکسیناسیون معمولاً از یکسالگی است.
نشانههای اولیه بیماری و مسیر انتقال
سرخک یکی از مسریترین بیماریهای ویروسی است که با علائمی مشابه سرماخوردگی نظیر تب، سرفه، آبریزش بینی و جوشهای پوستی در ناحیه پیشانی و خط رویش مو آغاز میشود. به گفته متخصصان، فرد واکسینه شده در برابر این بیماری ایمن است. دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بسیج نیروهای بهداشتی و افزایش پایشهای میدانی، امیدوار است بتواند روند اپیدمی را بهسرعت کنترل کند. بااینحال، مشارکت و آگاهی عمومی، نقش کلیدی در موفقیت این تلاشها دارد.
تبلیغات متنی
جدیدترین اخبار
رفع اختلال در سیستم بانکی تا پایان شب
شمار کشتهشدگان زلزله ونزوئلا به ۱۴۳۰ نفر افزایش یافت
استاندار خراسانرضوی: محل خاکسپاری رهبر شهید در حرم رضوی هنوز نهایی نشده است
اعلام آمادگی ایران برای کمک به مردم زلزلهزده ونزوئلا
فوتسال زنان ایران با دو پیروزی قهرمان جام کافا شد
ادعای والاستریتژورنال درباره حمله ایران به یک نفتکش
زمین لرزه ۶.۱ ریشتری بخش وسیعی از افغانستان را لرزاند
توضیحات اداره بنادر در رابطه با دود مشاهده شده در آبهای قشم
اعلام افزایش سطح تهدید در تنگه هرمز توسط نیروی دریایی آمریکا
ذخایر ارزی بانک مرکزی ۴.۵ میلیارد دلار افزایش یافت
صعود والیبال ساحلی ایران به نیمهنهایی تور فیوچرز هانگژو
هشدارنارنجی هواشناسی برای سه استان جنوبی
اعلام زمانبندی انتخاب واحد ترم تابستان دانشگاه آزاد
اسکوچیچ سرمربی پرسپولیس شد
انتخابات شوراهاچه زمانی برگزار میشود؟
آخرین وضعیت اختلال خدمات در ۴ بانک