اقتصادی
استان هرمزگان مهمترین درگاه صادرات و واردات ایران که به واسطه استقرار بنادر تجاری و صنایع به شاهراه ترانزیتی کشور هم معروف است از ضعف زیرساخت در حوزه حمل ونقل جادهای رنج میبرد. علی رغم اینکه جادههای استان حجم گسترده تردد ماشینهای سنگین و غیرسنگین را متحمل میشوند، پیشرفت بزرگراهی و به خصوص آزادراهی دیده نشده یا پروژهها به کندی انجام میشود. در شرق هرمزگان نیز وضعیت راه پیش از توسعه صنایع در مَکُران یکی از چالشهای اصلی این منطقه بود؛ اکنون که بخشی از صنایع و تاسیسات نفتی مستقر شدهاند و عبور ماشینهای سنگین و تریلیها بیشتر شده، جادههای قدیمی جوابگو نیست و میزان تصادفات و مرگ و میر افزایش یافته است. رئیس شورای استان هرمزگان ضمن تایید این مهم، از روند کُند ایجاد بزرگراه در شرق هرمزگان و توسعه آزادراه در استان انتقاد کرد.
عقبماندگی هرمزگان در حوزه راه
رئیس شورای استان هرمزگان گفت: با رشد صنایع در مَکُران، تردد وسایل نقلیه از کامیونها، ماشینهای سنگین و مسافری به طور چشمگیری افزایش یافته اما جادههای این منطقه توان و ظرفیت این حجم از تردد را ندارند. با توجه به توسعهای که برای این منطقه در نظر گرفته شده محورهای آن باید با سرعت بیشتری تکمیل شوند.
«عباس جمالالدینی» گفت: متاسفانه علی رغم حجم بالای ترانزیت و فعال بودن بنادر در استان هرمزگان زیرساختهای حملونقل، بهویژه جادهها نتوانستهاند با رشد صنعتی و افزایش ترافیک همگام شوند. بسیاری از جادهها هنوز قدیمی و فاقد استانداردهای لازم برای تحمل بار ترافیکی سنگین هستند.
وی با ابراز نگرانی در خصوص کمبود آزادراه در استان هرمزگان گفت: کل آزادراههای استان هرمزگان کمتر از 30 کیلومتر است. هرمزگان به نسبت استانهای چون فارس و کرمان بسیار در این حوزه عقب ماندگی دارد و یکی از اولویتهای اصلی استان توسعه زیرساختهای حیاتی است. رئیس شورای استان هرمزگان پیرامون محورهای مواصلاتی مکران اظهار کرد: عدم تطابق بین ظرفیت جادهها و حجم تردد، نه تنها باعث کندی ترافیک و اتلاف وقت مردم شده، بلکه تصادفات و حوادث رانندگی را در این محدوده افزایش داده است. جادههای این منطقه پاسخگوی نیازهای اقتصادی و ترافیکی نیستند و با این شرایط تهدیدی جدی برای ایمنی مردم به شمار میروند.
وی با بیان اینکه مکران از اهمیت بالایی در ترانزیت برخوردار است اما وضعیت زیرساختی و ایمنی جادههای آن به هیچ وجه قابل قبول نیست، گفت: نبود نظارت دقیق بر پیمانکاران و پروژههای ترمیم یا تعریض جادهها باعث شده تا وضعیت موجود ادامه یابد و جان مردم در معرض خطر قرار گیرد. این بیتوجهیها تنها منجر به افزایش مرگومیرهای جادهای، هزینههای اجتماعی و اقتصادی بیشتر برای کشور میشود.
کریدور نوارساحلی جنوب کشور، یک پروژه بزرگراهی است که از استانهای خوزستان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان میگذرد. 835 کیلومتر از این مسیر بزرگراهی در استان هرمزگان قرار دارد که بخش اصلی اجرای آن بر عهده شرکت ساخت و توسعه زیربنای حمل و نقل کشور است. این پروژه پیشرفتهای خوبی در غرب استان داشته اما در شرق هرمزگان به کندی جلو میرود. مدیر حوزه طراحیهای شرکت ساخت و توسعه زیربنای حمل و نقل در هرمزگان ضمن تشریح وضعیت پیشرفت کریدور نوار ساحلی در استان، پیـشنهاد استفاده از حمایت مالی شرکتهای نفتی برای تسریع در اجرای پروژههای راه شرق هرمزگان را مطرح کرد.
از جاسک به میناب باند دوم نداریم
مدیر حوزه طراحیهای شرکت ساخت و توسعه زیربنای حمل و نقل در استان هرمزگان با بیان اینکه کریدور نوار ساحلی جنوب در حال حاضر مهمترین پروژه شرکت ساخت در هرمزگان است، گفت: طول این پروژه حدود یک هزار و 850 کیلومتر است و از استانهای خوزستان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان میگذرد و تا مرز پاکستان ادامه دارد.«محمدرضا دهدشتیان» با اشاره به اینکه براساس موافقتنامه سازمان برنامه و بودجه، حدود 835 کیلومتر از کریدور نوار ساحلی جنوب در هرمزگان قرار دارد، عنوان کرد: در شرق هرمزگان هدفگذاری ما ابتدا بهسازی و تعریض جاده و سپس ایجاد باند دوم بوده است. از بندرعباس تا میناب بزرگراه ایجاد شده و مشکلی ندارد. محور میناب-جاسک حدود 210 کیلومتر است که این مسیر، راهی با عرض پنج و هفت متر بود. در حال حاضر کل مسیر از میناب تا جاسک بهسازی شده است یعنی عرض جاده به 11 متر ارتقا یافته و آسفالت، جدید و استاندارد شده است.وی با بیان اینکه این محور حدود 12 آبنما داشته که به پل تبدیل شدهاند، گفت: 4 آبنما دیگر باقی مانده که کارهای مطالعاتی و آمادهسازی آنها برای برگزاری مناقصه در حال انجام است. مناقصه تا سه ماه آینده انجام و پس از آن پیمانکار مشغول به کار میشود.
مدیر حوزه طراحیهای شرکت ساخت و توسعه زیربنای حمل و نقل در استان هرمزگان افزود: از جاسک به میناب اصلا باند دوم نداریم و تاکنون تمرکز بر اصلاح راه اصلی بوده است. در شرق هرمزگان 463 کیلومتر راه داریم که 122 کیلومتر به صورت بزرگراه است و شامل 110 کیلومتر بزرگراه بندرعباس- میناب؛ 7 کیلومتر در سیریک و 5 کیلومتر در جاسک میباشد.
همکاری استانی برای پرداخت اعتبارات
دهدشتیان با بیان اینکه باند دوم و تبدیل راه اصلی به بزرگراه در شرق هرمزگان مطالعاتش انجام شده است، گفت: از سیریک تا میشی باند دوم ساخته شده است. محور میناب- جاسک نیز 25 کیلومتر در حال ساخت است.
مدیر شرکت ساخت و توسعه زیربنای حمل و نقل در هرمزگان اضافه کرد: باند دوم به طول 25 کیلومتر در محور سیریک-میناب مناقصهاش برگزار شده و پیمانکار مشغول است. امیدواریم تا پایان سال مالی بتوانیم 10 کیلومتر از آن را زیر عبور ببریم.وی با بیان اینکه حدود 30 کیلومتر دیگر به سمت میناب میماند که کارهای مطالعاتی آن در حال انجام است، اظهار کرد: پس از اخذ مجوز، مناقصه آن انجام میشود و با برگزاری این مناقصه باند دوم از میناب تا سیریک کاملا در کار خواهد بود. دهدشتیان با تاکید بر اینکه از سیریک به سمت جاسک مطالعات انجام شده و در صورت تامین اعتبار، مناقصه آن برگزار خواهد شد، گفت: پروژهها زمانبندی دارند اما روند اجرای آنها به تامین اعتبار بستگی دارد. از آنجا که تمام اعتبارات ما ملی است نمایندگان مجلس و مسئولان استان در پیگیری مصوب شدن اعتبارات و پرداخت آنها برای تسریع در انجام پروژهها به ما کمک کنند. دهدشتیان با بیان اینکه حدود 650 میلیارد تومان مطالبات پیمانکاران پرداخت نشده است، افزود: در حال حاضر اولویت باند دوم میناب به جاسک است. باتوجه به تاسیسات نفتی که در کوه مبارک قرار دارد و توسعهای که در این منطقه در نظر گرفته شده است، اصرار داریم که باند دوم میناب- جاسک را سریعتر پیش ببریم دو قطعه در این محور باقی مانده که طی یک تا دوماه آینده مناقصه آن انجام شود. مدیر شرکت ساخت و توسعه زیربنای حمل و نقل در هرمزگان با بیان اینکه حدود 6 هزار و 500 میلیارد تومان برای پروژههای در حال اجرا نیاز داریم، تاکید کرد: اگر اعتبارات بیشتر شود و صنایع مستقر حمایت کنند اجرای پروژهها با سرعت بیشتری انجام میشود.به گفته این مقام مسئول با اعتبارات دولتی روند کند انجام می گیرد و نمایندگان مجلس میتوانند این موارد را پیگیری کنند.
انجام مطالعات باند دوم جاسک و کاروان
دهدشتیان درباره ادامه کریدور نوار ساحلی جنوب تا انتهای حوزه استحفاظیه هرمزگان گفت:از جاسک به سمت شهر کاروان 5 کیلومتر باند دوم را تحویل دادیم و زیر عبور است و 15 کیلومتر دیگر نیز پیمانکار در حال کار است. مطالعات باند دوم جاسک تا کاروان و چابهار هم در حال انجام است به مرور صورت میگیرد. از جاسک به سمت کاروان و انتهای حوزه هرمزگان هم 146 کیلومتر است که 95 کیلومتر بهسازی و عریض شده است. پلها اصلاح شده و عرض آسفالت به 11.40 رسیده است. 51 کیلومتر نیز تعریض و خاک ریزیش انجام شده و فقط روسازی مانده که پیمانکار فعال است.وی درخصوص وضعیت پروژه کریدور نوار ساحلی در غرب هرمزگان گفت: 411 کیلومتر طول پروژه در غرب استان است که حدود 278 کیلومتر باند دوم {مسیر برگشت} بهرهبرداری شده و 133 کیلومتر تحویل پیمانکار و در حال کار است. وی اضافه کرد: در غرب هرمزگان برای باند دوم به غیر از یک قطعه هشت کیلومتری که قرارداد پیمانکار تمام شده است، هیچ قطعهای نداریم که به باند دوم نرفته باشد؛ به عنوان مثال مسیر بندرعباس تا بندر خمیر به غیر از 16 کیلومتر گچین که در حال کار است، بقیه باند دوم راهاندازی شده است؛ از بندر خمیر تا بندر لنگه نیز غیر از 8 کیلومتر باقی مسیر باند دوم ایجاد شده است؛ از بندر لنگه تا شهرستان پارسیان هم سه قطعه به طول 90 کیلومتر در حال ساخت و دنباله مسیر باند دوم است.
جدیدترین اخبار
پیام تسلیت رهبر انقلاب درپی درگذشت عالم مجاهد حجتالاسلام نعیم آبادی
واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس تا یک سال آینده
آخرین فرصت برگشت ارز جاماندگان اربعین فردا خواهد بود
اولین تصویر از سید محمد خاتمی در بیمارستان
۱۰۰ سنگ صفرا از بدن بیماری در پارسیان خارج شد
کشتی آزاد جوانان ایران سوم جهان شد
در یک هفته؛ توقیف ۲۷ خودرو بهدلیل تخلیه غیرمجاز نخاله در معابر بندرعباس
پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب درپی درگذشت «محمود فرشچیان»
دستگیری قاتل متواری بعد از ۱۸ سال
خبر خوش؛ خاموشیها تا یک ماه آینده متوقف میشود
سال تحصیلی دانشجویان جدید هفته سوم مهر ماه آغاز خواهد شد
سعید مهری هم از پرسپولیس رفت
آلکثیر از استقلال جدا شد
سورپرایز واتساپ برای کاربران آیفون
آسمان ایران بار دیگر میزبان ایرلاینهای خارجی شد