اقتصادی
بخش حملونقل دریایی هرمزگان این سالها متأثر از گرانی قیمتها بهویژه ارز در شرایط سختی دستوپا میزند و در انتظار کمکهای ویژه مسئولان است. یکی از دلایلی که طی این سالها برای افزایش نرخ بلیت شناورهای مسافری در هرمزگان از سوی شناورداران و تشکل صنفی آنان عنوانشده ارزبری قطعههای مورداستفاده در این شناورها بوده که با سختی توانستهاند شرایط را حفظ کنند؛ اما هزینهها هرسال بیشتر شده و بیمه و مالیات هم به آن افزودهشده است. شناورداران میگویند برای افزایش نرخ بلیتها بارها به مراجع مختلف مراجعه کردند، در هفته گذشته، 12 آبان به مدت دو روز بلیت نیمبهای قشموندی را از مسیرهای خود حذف کردند. همین مسئله موجب بروز مشکل و نارضایتی برای مسافران مسیرهای دریایی شد. شناورداران میگویند: مسئولان بایستی بهنوعی تصمیم بگیرند که هیچیک از این بخشها متضرر نشوند. اینگونه تصمیمهای بدون کارشناسی تنها موجب کاهش فعالیت شناورها میشود. مدیرعامل اتحادیه حملونقل دریایی بار و مسافر استان هرمزگان در این راستا به گفتگو با صبح ساحل پرداخت و عمدهترین مشکلات شناورداران را تشریح کرد. مسائلی چون نرخ بالای ارز، قطعات خارجی، عدمحمایت مادی مناطق آزاد قشم و ارگانهای دولتی و بیمه و مالیاتهای سنگین و از همه مهمتر قیمتهای دستوری باعث شده انگیزه شناور داران برای ادامه کار از بین برود.
به گزارش صبح ساحل؛ محمد پاکار، مدیرعامل اتحادیه حملونقل دریایی بار و مسافر استان هرمزگان تشریح کرد: عمدهترین مشکل شناورهای مسافربری در هرمزگان، مسئله یکسانسازی نرخ بلیت برای همهی اقشار است. از سویی نیمبها بودن بلیت مسافران بومی و غیربومی هم از درآمد شناور داران کم کرده است. پاکار تصریح کرد: بلیت برای ساکنین جزایر قشم و هرمز تقریباً نصف قیمت است که این تفاوت هزینه از جیب مالکین شناورها پوشش داده میشود و تاکنون هیچ یارانهای در این خصوص از سوی ارگانها به مالکان این شناورها اختصاص نیافته است. با افزایش هزینههای اقتصادی و بالا رفتن نرخ ارز، فشارهای مالی بر شناورداران بیشتر شده؛ زیرا تمامی قطعات و مواد موردنیاز برای نگهداری و تعمیر شناورها از خارج کشور تأمین میشوند و بهشدت تحت تأثیر نوسانات ارزی قرار دارند.پاکار برای نمونه، اگر موتور شناور آسیب ببیند، هزینه تعمیر آن میتواند به بیش از ۳۰۰ میلیون تومان میرسد.
مدیرعامل اتحادیه حملونقل دریایی بار و مسافر استان هرمزگان به یکی از مهمترین دغدغههای شناور داران در حوزه هزینههای کنوانسیونها و استانداردهای بینالمللی و هزینه آنها اشاره کرد و گفت: بخش عمدهای از درآمد شناور داران صرف هزینههای بیمه، الزامات ایمنی و استانداردهای بینالمللی برای ترددهای دریایی میشود که سالانه باید تمدید شوند،این استانداردها تفاوت عمدهای با الزامات حملونقل جادهای و ریلی دارند و اگر ریز هزینهها را ببینید متوجه شرایط سخت این استانداردها میشوید. شناورها باید بیمههای آلودگی و ایمنی و سایر بیمه های مورد نیاز را داشته باشند، علاوه بر اینکه هزینههای بازرسیهای دورهای و تجهیزات لازم برای ایمنی مسافران نیز ضروری است. محمد پاکار به جدیدترین ابلاغیه مالیات هم اشاره کرد و توضیح داد: مالیات نیز یکی دیگر از چالشهای اساسی شناور داران است. در سالهای اخیر، سازمان امور مالیاتی به مسافربریهای دریایی نیز ابلاغیههایی جهت پرداخت مالیات فرستاده که فشار مالی بیشتری به این قشر وارد کرده است. پاکار افزود: برخلاف صنایع دیگر، شناور داران نه یارانهای از دولت دریافت میکنند و نه از تخفیفهای مالیاتی بهرهمند میشوند و درعینحال مجبور هستند هزینههای سنگین نگهداری شناورها را بپردازند. به همین دلیل، بسیاری از مالکان شناورها در سال گذشته به دلیل عدم سودآوری، مجبور به فروش شناورهای خود شدند یا از این صنعت خارج شدند.مدیرعامل اتحادیه حملونقل دریایی بار و مسافر استان در رابطه با ادامه فعالیت شناوردارن گفت: این مجموعه مسائل باعث شده که تعداد زیادی از شناورهای قدیمی از رده خارج شوند، نه به دلیل فرسودگی، بلکه به دلیل هزینههای بالای نگهداری و کاهش درآمدها. بسیاری از شناور دارانی که سالها در این حوزه فعالیت میکردند، به دنبال کسبوکارهای دیگری رفتهاند که درآمد بهتری داشته باشد.
محمد پاکار بر این باور است که باید سیستم عادلانهتری برای تأمین مالی و حمایت از شناور داران ایجاد شود، بهگونهای که هم شناور داران بتوانند به ارائه خدمات ادامه دهند و هم از آنطرف هزینههای مسافران کنترل شود. یکی از پیشنهادها این است که بهجای فشار آوردن به مالکان شناورها، از طریق یارانههای محلی مانند منطقه آزاد قشم، کمکهایی به مسافران بومی ارائه شود تا بتوانند در ماه تعداد مشخصی از سفرها ی یارانهای بهرهمند شوند، بدون اینکه فشار هزینه به شناور داران منتقل شود؛ زیرا اینیک درخواست دستوری است که به شناور داران تحمیلشده و از درآمد شناور داران کاسته است.مدیرعامل اتحادیه حملونقل دریایی بار و مسافر استان هرمزگان با تشریح تاثیر مالیات بر فعالیت شناورداران هرمزگان گفت: پرداخت مالیات بر درآمد برای شناورداران هرمزگان به این دلیل از آنها مطالبه میشود که به عنوان کسبوکارهای فعال، درآمد حاصل از فعالیتهای خود را کسب میکنند. سازمان امور مالیاتی با در نظر گرفتن این درآمدها، از آنها مالیات مطالبه میکند؛ اما شناورداران معتقدند که هزینههای بالا برای نگهداری، تعمیر و تأمین قطعات و همچنین بیمه و الزامات ایمنی شناورها فشار مالی سنگینی بر آنها تحمیل کرده است و در نتیجه، حاشیه سود آنها کم است.
محمد پاکار افزود: معمولاً حمل و نقلهای دیگر هزینههای جانبی کمتری نسبت به شناورداران پرداخت میکنند، شناورداران برای رعایت استانداردهای ایمنی دریایی و بیمههای خاص هزینههای بالایی میپردازند. از این رو، شناورداران معتقدند که مالیات بر درآمد در چنین شرایطی، به دلیل تفاوت نوع خدمات و هزینههای این حوزه، باید متفاوت از سایر مشاغل و در قالب تخفیفها یا معافیتهای مالیاتی لحاظ شود.این گروه تاکید می کنند که با توجه به هزینههای بالای نگهداری و کاهش سودآوری، حمایتهای بیشتری از جمله تخفیفهای مالیاتی یا کمکهای یارانهای برای آنها در نظر گرفته شود تا بتوانند در شرایط اقتصادی سخت به فعالیت خود ادامه دهند.
جدیدترین اخبار
افزایش قیمت بنزین تکذیب شد
مربی هرمزگانی دوره را با موفقیت به پایان برد
ریکاوری بازیکنان تیم ملی ایران در دوبی
جدیدترین رنکینگ فیفا؛ فوتبال ایران در رتبه ۲۱ دنیا قرار گرفت
جزئیات کامل ثبت نام پذیرفتهشدگان کنکور سال ۱۴۰۴
مهلت ثبتنام عمره دانشگاهیان فردا به پایان میرسد
زمان انتخابات خانه موسیقی اعلام شد
کارت بازرگانی متخلفان مسدود میشود
هوشمندسازی توزیع آرد برای پخت خانگی در خمیر آغاز شد
برنامه مرحله سوم جام حذفی فوتبال مشخص شد
تیم ملی فوتبال ایران وارد امارات شد
طرح یسنا برای کاهش فقر تغذیه کودکان ادامه دارد
تغییرات ارائه خدمات در کارگزاریهای بورس / آخرین مهلت برای ثبت و بهروزرسانی اطلاعات هویتی
آغاز ثبتنام وام ۵۰ میلیونی قرص الحسنه برای روستاییان
فروش دو محصول سایپا از ۲۰ مهرماه آغاز میشود
هشدار سطح نارنجی هواشناسی در هرمزگان صادر شد