یادداشت
نویسنده/محمدحمزوی سرخایی
اقدام تدوین قانون و تشکیل شوراهای شهر بسیار هوشمندانه بوده اما همیشه این سوال مطرح بوده که این شوراها چقدر در تحقق مردم سالاری و تسریع توسعه شهرها و روستاها موفق بوده اند. البته یک نگاه مقایسه ای میان شهرهای مختلف نشان میدهد که با همین ساختارهای موجود برخی شوراها بسیار موفق تر بوده اند و تغییرات معناداری را در مناطق خود ایجاد کرده اند و برخی مناطق بسیار ناموفق بوده اند.
قانون بیان میکند که “برای پیشبرد سریع برنامههای اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم با توجه به مقتضیات محلی اداره امور هر روستا، بخش، شهر، شهرستان یا استان با نظارت شورایی به نام شورای ده (روستا)، بخش، شهر، شهرستان یا استان صورت می گیرد. چرا در حالی که برخی شهرها بهترین بهره را برای توسعه خود از فرصت شوراها و قانون آن برده اند ما در بندرعباس هنوز نتوانستهایم شورایی در تراز این شهر غنی به لحاظ فرهنگی و اقتصادی داشته باشیم؟
شوراها در بندرعباس در برخی دورههای کوتاه اقدامات موثری داشته اند یا از بین اعضا، برخی افراد معدود تاثیر مثبتی برجا گذاشته اند اما بصورت کلی و در قالب یک کلان شهر نمیتوان نمره قبولی به ادوار شوراهای شهر بندرعباس داد.
در حالی که در سالهای گذشته بسیاری از متخصصین و افراد خلاق رشته های مختلف عمرانی و اجتماعی و حتی اساتید دانشگاهها در بین کاندیداها بوده اند، اما این متخصصین بدلیل رویکردهای جناحی، سیاسی و قومیتی موفق به حضور در شورا نشده اند.
من می خواهم تاکید کنم که ما مردم بندرعباس بالاخره در یک نقطه باید بایستیم و به این گذشته بیاندیشیم، چرا باید صرفا بر اساس گرایشهای گروههای سیاسی رای را به صندوق بیاندازیم، چرا باید نگاه قومی محلی را در نظر بگیریم و به افرادی که ریشه روستایی و قومی نزدیک به ما دارند رای بدهیم، چرا باید بر مبنای شام و کباب موقتی دوره تبلیغات اعضاء شورا را انتخاب کنیم. امروز درصد بالای جوانان تحصیلکرده بندرعباسی باید نقش خود را در آگاهیرسانی برای قدم گذاشتن به دوره جدیدی از مدیریت شهری ایفا کنند.
دورهای که دیگر شورای شهر به عنوان یک نهاد سیاسی، یا بنگاه اقتصادی یا موسسه کاریابی دیده نشود بلکه در سطحی عمیق تر و وسیع تر به وظایف اجتماعی و عمرانی خود بپردازد. اینکه بسیاری از شهروندان با صندوق رای شورا قهر کردهاند هم ناشی از سیاسیکاریهای گذشته و عدم موفقیت شوراهای پیشین بوده است اما نکته اینجاست که در نظر نگرفتن نقش شورا به عنوان یک نهاد محلی مردمی و قهر با آن سبب می شود افرادی که کارآمدی لازم را ندارند به شورا راه پیدا کنند و اوضاع وخیم تری را برای شهر ایجاد کنند.نباید این نکته را فراموش کنیم که این شهر نه فقط برای ما که محل زندگی فرزندان و نوه های ما هم خواهد بود پس با یک نگاه آینده نگر و با تاکید بر اهداف فرهنگی و اجتماعی شهر و بدون نگاه به شورا به عنوان یک نهاد سیاسی، بیاییم دیدگاه خود و دیگران را کمی بهبود ببخشیم و فرصت را برای حضور جوانان، متخصصین و نخبگان حوزه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، عمرانی فراهم کنیم تا شهری در اندازه سرمایه های فرهنگی و ظرفیت های ارزشمند مردم مان بسازیم.
روزنامه صبح ساحل
تبلیغات متنی
جدیدترین اخبار
شناورسازی سازی به دنبال سه امتیاز مقابل کارا گستر
امضای سند توافق چارچوبی بین لبنان و رژیم صهیونیستی با حضور «روبیو»
تنگه هرمز به شرایط پیش از جنگ باز نخواهد گشت
تماس تلفنی وزرای خارجه ایران و انگلیس
تکذیب پیام منتسب به فرمانده نیروی هوافضای سپاه
ساعت کاری ادارات هرمزگان بهدلیل بازی ایران و مصر تغییر کرد
همسر رئیسجمهور سابق کره جنوبی به ۷ سال زندان محکوم شد
کشتههای زلزله ونزوئلا به ۵۸۹ تن رسید
نظر منفی رای دهندگان آمریکایی به جنگ با ایران
جزییات قیمت بلیت نجف-تهران و بالعکس
ساعت دیدار چادرملو و پرسپولیس تغییر کرد
ترامپ: ایران آتشبس را نقض کرده است
گفتگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و امارات
آزادی خدمه ایرانی نفتکش توقیف شده توسط آمریکا
بیشتر کشتیها از مسیر تحت کنترل ایران در تنگه هرمز استفاده میکنند
برای سوختگیری پول نقد همراه داشته باشید