یادداشت
ایران با برخورداری از ۶۸ گونه مادهی معدنی و شناسایی نزدیک به ۶۰ میلیارد تُن ذخایر زیرزمینی از دید گوناگونی، در بین ۲۰۰ کشورجهان، در جایگاه دهم دنیا قرار دارد. به عبارت دیگر حدود ۷ درصد از ذخایر معدنی کل جهان در کشور ما قرار دا
ایران با برخورداری از ۶۸ گونه مادهی معدنی و شناسایی نزدیک به ۶۰ میلیارد تُن ذخایر زیرزمینی از دید گوناگونی، در بین ۲۰۰ کشورجهان، در جایگاه دهم دنیا قرار دارد. به عبارت دیگر حدود ۷ درصد از ذخایر معدنی کل جهان در کشور ما قرار دارد.
با وجود این موهبت بزرگ، ایران باید به صورت بالقوه یکی از ثروتمندتربن کشورهای دنیا محسوب شود و با این فرض چون بخش صنعت و معدن برای کشور پولساز است باید ایمنی و رفاه برای کارکنان و کارگران این بخش همانند صنعت نفت جزو اولويتهای وزارت صمت باشد. اما حادثه دلخراش و جانسوز معدن طبس که بسیاری از خانوادهها را در سوگ عزیزانشان نشاند و دل همهی ایرانیان را به درد آورد گویای چیز دیگری است. جمعی از کارگران معدن بدون اینکه ایمنی استاندارد و مرسومی داشته باشند در اعماق زمین(عمق ۲۵۰ متری زمین و۷۰۰ متری به صورت مورب)در گرمای جانسوز و در لابلای گازهای خطرناک با حقوق پایینی مشغول کار بودند.به اذعان کارشناسان با یک سنسوری که نسبت به غلظت گاز متان حساس است و هشدار میدهد، میشد جلوی این فاجعه را گرفت و 52 خانواده را این چنین داغدار نکرد.
سوالات متعددی اینجا باید پاسخ داده شود. آیا مسئولین از خرابی سنسور مطلع بودند و هیچ اقدامی نکردند و یا اطلاع نداشتند که آن هم عذری بدتر از گناه است؟ آیا همهی کسانی که در جلوگیری از بروز این فاجعه کوتاهی و یا سهلانگاری کردند توبیخ و مجازات و اخراج خواهند شد؟چرا بعد از بازدید رئیس جمهور فقید از این معدن و دستور ویژهی ایشان این مشکلات رفع نشد؟چرا از انفجار معدن پورت استان گلستان و کشته شدن چند ده کارگر زیر آوار و توجه افکار عمومی به مسئله ایمنی و بهداشت کار باز هم درس عبرتی گرفته نشد؟این نخستین بار نیست که معدن طبس دچار حادثه کار میشود و در سال ۱۴۰۰ وقوع حادثه در این معدن یک کشته و یک زخمی برجای گذاشت. چرا بعد از گذشت ۳ سال فکری برای رسیدگی و نظارت بر ایمنی این معدن صورت نگرفت تا این فاجعه پیش بیاید؟
آیا مقصرین این فاجعه از صدر تا ذیل استعفا خواهند داد؟ آیا وزارت صمت به خانوادههای جانباختگان غرامت پرداخت خواهد کرد؟ و سوالی اساسیتر آیا من بعد ایمنی کارگران بخش صنعت از عمق معادن تا صنایع ذوب و احیا و مراحل بعدی، اولویت اول وزارت صمت خواهد بود؟ و آیا شرط فعالیت معادن چه خصوصی و چه دولتی ایمنی کامل و استاندارد با نظارت دولت در صدر برنامههای وزارت صمت قرار خواهد گرفت؟ و دهها آیا و چراهای دیگر که در این زمینه وجود دارد و باید به آنها پاسخ صریح و شفاف داده شود تا دیگر هیچ کارگری در زیر چرخهای معیوب صنعت کشته نشود و حسرت دیدن دوباره هیچ پدری به دل هیچ زن و فرزندی نماند.
روزنامه صبح ساحل
تبلیغات متنی
جدیدترین اخبار
شناورسازی سازی به دنبال سه امتیاز مقابل کارا گستر
امضای سند توافق چارچوبی بین لبنان و رژیم صهیونیستی با حضور «روبیو»
تنگه هرمز به شرایط پیش از جنگ باز نخواهد گشت
تماس تلفنی وزرای خارجه ایران و انگلیس
تکذیب پیام منتسب به فرمانده نیروی هوافضای سپاه
ساعت کاری ادارات هرمزگان بهدلیل بازی ایران و مصر تغییر کرد
همسر رئیسجمهور سابق کره جنوبی به ۷ سال زندان محکوم شد
کشتههای زلزله ونزوئلا به ۵۸۹ تن رسید
نظر منفی رای دهندگان آمریکایی به جنگ با ایران
جزییات قیمت بلیت نجف-تهران و بالعکس
ساعت دیدار چادرملو و پرسپولیس تغییر کرد
ترامپ: ایران آتشبس را نقض کرده است
گفتگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و امارات
آزادی خدمه ایرانی نفتکش توقیف شده توسط آمریکا
بیشتر کشتیها از مسیر تحت کنترل ایران در تنگه هرمز استفاده میکنند
برای سوختگیری پول نقد همراه داشته باشید